Euro NCAP-stjerner falmer over populær franskmand

Efter seks år på gaden er Renault Mégane blevet gentestet og må efter de skærpede 2014-krav tage til takke med tre Euro NCAP-stjerner. Omvendt viser ny rummelig Golf vejen.

Renault Mégane er efter seks år blevet gentestet til tre Euro NCAP-stjerner
Pressemeddelelse

Efter en langsom start på året byder tredje kvartals Euro NCAP-test på hele seks biler. Alligevel er det begrænset, hvor interessant testen er for danske bilkøbere, eftersom fire af de seks biler slet ikke sælges i Danmark.

Mest interessant er derfor en velkendt franskmand. Efter knap seks år på markedet er den oprindelige Euro NCAP-test udløbet, hvorfor det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde har gentestet Renault Mégane. Sidst den var til eksamen hos Euro NCAP, var i november 2008, hvor det blev til fem flottestjerner. Siden har Euro NCAP skærpet kravene til bilers sikkerhed flere gange, og derfor bliver det kun til tre 2014-stjerner til Renault Mégane.

”Tre stjerner er naturligvis ikke godt nok for en ellers seriøs producent som Renault. Det betyder dog ikke, at Renault Mégane er blevet mindre sikker, men det illustrerer snarere, hvilke krav Euro NCAP i dag stiller til bilers sikkerhed. En bil, der tidligere er blevet testet til fem stjerner, vil altså ikke nødvendigvis også få det i dag. Derfor bør man altid se på, hvilket årstal en bil er Euro NCAP-testet,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet Søren W. Rasmussen.

Trods skærpede krav er det stadig muligt at få fem stjerner. Det viser feltets sjette bil VW Golf Sportsvan, der afløser VW Golf Plus. Den nye rummelige Golf klarer testen til fem stjerner i overbevisende stil.

”VW Golf Sportsvan viser, at det faktisk er muligt for producenterne fortsat at udvikle og forbedre sikkerheden i biler. Det illustrerer også, hvor stor forskel der er på de fem stjerner, Renault Mégane fik i 2008, og dem VW Golf Sportsvan har fået i 2014,” siger Søren W. Rasmussen.

Af testens øvrige fire biler hiver Ford Tourneo Courier, som her er testet i personvognsudgaven, lige akkurat den fjerde stjerne i hus, mens den kinesisk byggede MG3, der sælges i Storbritannien, må nøjes med tre stjerner. Det samme gælder de stort set identiske Peugeot 301 og Citroën C-Elysée, der er lavet til det asiatiske og østeuropæiske marked.

”Det er skuffende, at Peugeot 301 og Citroën C-Elysée kun klarer sig til tre stjerner, når vi ved, at både Peugeot og Citroën godt kan lave sikre biler. Derfor er det ikke godt nok, at de sjusker sådan, bare fordi det er biler tiltænkt markeder, hvor der ikke er samme fokus på sikkerhed som på det europæiske,” siger Søren W. Rasmussen.

Læs mere om den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.FDM.dk/euroncap