Teknikken virker, og bilisterne er meget glade for funktionerne.
Det er den overordnede konklusion, efter at et tre og et halvt år langt forsøg i syv lande er afsluttet.
750 bilister i Finland, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Sverige har under dagligdags forhold prøvet det, som skal blive til den næste revolution i bilbranchen: De samarbejdende biler. Eller på engelsk ´cooperative driving’.
200 biler har tilbagelagt to mio. km med fremtidens sikkerhedssystemer.
Et EU-finansieret forskningsprojekt DRIVE C2X er netop afsluttet ved en stor ekspertkonference i Berlin og de mange deltagere fra 47 partnere i bilbranchen, komponentleverandører, telekom-firmaer og offentlige myndigheder var enige om, at teknikken virker fejlfrit og er moden til at komme i produktion.
Testpersoner meget positive
Interessant har projektet også vist, at de deltagende bilister var glade for det. 90 procent var meget tilfredse med teknikken og bedyrede, at de ville benytte den, hvis den var til rådighed i deres bil. Kvaliteten af bilture øges på grund af mindre usikkerhed og stress samt øget følelse af sikkerhed og komfort, sagde deltagerne.
C2X, også kaldet C2C og C2I, er den kryptiske forkortelse for bil til bil og bil til infrastruktur-kommunikation og virker ved en radiofrekvens, der minder meget om internets wifi.
Med den lille radiosender indbygget i bilen og koblet til en gps-modtager og bilens instrumenthus kan bilerne advare hinanden og modtage alskens oplysninger. Den information kan være en tiendedel sekund gammel og vil typisk være højst relevant, da den gælder ting, som sker inden for få hundrede meter fra bilen.
Uanede muligheder
Der er stort set ingen grænser for, hvilke sikkerheds- og komfortsystemer, der kan indføres med C2X, men i forsøget har syv sikkerhedsfunktioner og en komfort/miljø-funktion været afprøvet:
- Advarsel mod udrykningskøretøjer
- Advarsel mod stillestående trafikkø
- Trafiksignaler i instrumenthuset
- Advarsel mod vejarbejde
- Advarsel mod tabte genstande på vejen
- Advarsel mod havareret bil
- Advarsel om ”farligt” vejr
- Grøn bølge assistent
Avanceret P-guide er realistisk
Ved afslutningskonferencen i Berlin pegede eksperter desuden på, at guidning til nærmeste ledige parkeringsplads kunne blive en af de første, populære funktioner, som bilister er villige til at betale for.
For nu står det forkromede europæiske C2X-projekt over for sin største udfordring: at komme i gang. Problemet er det klassiske om hønen og ægget, som også gælder f.eks. brintbiler og brinttankstationer. Hvad skal komme først?
Med C2X s
kal et større antal biler have det, før det giver særlig mening, og hvem vil købe det, når nytten er lav? Og måske sværest: hvilke vejmyndigheder og kommuner vil investere i helt ny teknik, når der ikke er så mange biler med udstyret.
Skal gøres til standard
DRIVE C2X-projektet foreslår, at bilbranchen bliver enig om at gøre udstyret til standard fra et bestemt tidspunkt, men det bliver tidligst ved slutningen af dette årti. Selve ”dimsen”, der skal sidde i bilen, vil formentlig ikke blive særlig dyr, men der skal også udvikles den software, der skal få bilen til f.eks. at bremse selv eller til at køre på en grøn bølge.
Daimler (Mercedes-Benz), der har siddet i formandsstolen for DRIVE C2X, siger at firmaet i hvert fald ikke i 2015 vil have udstyr klar, der benytter den nye bil-wifi-standard.
BMW er også langt fremme med udviklingen, men det er uoplyst, hvornår koncernen har tænkt sig at sælge C2X-teknik.
Der lægges også op til, at udstyret – i hvert fald med nogle funktioner – kan eftermonteres og leveres af uafhængige producenter. Det kunne være navigationsfirmaer som Garmin og Tom Tom.
Volvo først?
Derimod kunne Volvo personbiler og lastbiler blive de første. Volvo Cars har ved en demonstration i 2013 sagt, at teknikken kommer med den nye XC90, som lanceres næste år.
Advarsel mod udrykningskøretøjer kunne blive en af de første funktioner, fordi det kun kræver udstyr i Volvo’erne og i ambulancer og politibiler.