Test-sæsonen 2014 går på hæld hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP, og som tidligere år er det lig med travlhed. Flere producenter vil nemlig gerne have deres nye biler med, inden dette års test-vindue lukker, og Euro NCAP fra 2015 skærper kravene til nye bilers sikkerhed yderligere. Der er således hele 12 biler med i årets næstsidste pulje.
Det er imidlertid langtfra alle biler, der klarer testen lige godt. Dårligst klarer billigbilen Dacia Logan sig. Bare tre stjerner bliver det til.
”Selvom Dacia selv ikke lægger skjul på, at deres fokus ligger på en lav pris fremfor høj sikkerhed, må tre stjerner siges at være et skuffende resultat. Det er især fraværet af sikkerhedsudstyr, der trækker bilen ned. Her mangler Dacia Logan ganske enkelt basalt sikkerhedsudstyr som en fartbegrænser og selehusker på bagsæderne. Også resultatet i selve crashtesten er ringe. Sikkerhedsmæssigt er Dacia Logan dermed langt fra det niveau, man ellers finder i nye biler, og med kun tre stjerner er det ikke en bil, FDM anbefaler,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Bedre går det for den helt nye Opel Corsa, der klarer testen til samlet fire stjerner. Også her er akilleshælen bilens sikkerhedsudstyr.
”Opel Corsa er en populær bil i Danmark. Derfor er det ærgerligt, at noget af det nyere sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse eller vejbaneassistent enten ikke kan tilkøbes eller er ekstra udstyr. Det trækker ned. Det samlede resultat er dog godkendt, og Opel Corsa er en sikker bil, man trygt kan sætte sig bag rattet i,” siger Søren W. Rasmussen.
I testens bedre ende finder man både Kia Sorento, Subaru Outback, Land Rover Discovery Sport, Porsche Macan, Lexus NX, VW Passat og Ford Mondeo, der alle får fem stjerner. Mest interessant i det felt set med danske bilkøberes briller er de nye Ford Mondeo og VW Passat.
”Prismæssigt ligger de nye Ford Mondeo og VW Passat i den høje ende. Hvad angår sikkerheden, er der til gengæld fuld valuta for pengene. Både VW og Ford understreger, at de er med helt fremme, når det gælder sikkerhed i biler. Særligt i crashtest-delen er de to biler overbevisende, og begge biler fås med det seneste sikkerhedsudstyr. Et flot resultat,” lyder vurderingen fra Søren W. Rasmussen.
Læs mere om den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.FDM.dk/euroncap
Dacia Logan MCV – Tre stjerner (Hent billede her)
Testen i korte træk: Karrosseriet deformerer meget kraftigt, hvilket resulterer i store belastninger af hoved, bryst, knæ og fødder. Bilen er kun udstyret med fire airbags, og har altså ikke airbaggardiner, og de to sideairbags fungerede ikke optimalt.
FDMs vurdering: Dacia Logan kan sikkerhedsmæssigt ikke betragtes som en moderne bil, og købere af Logan sætter mange års sikkerhedsudvikling over styr. FDM vil ikke anbefale køb af denne bil.
Ford Mondeo – Fem stjerner (Hent billede her)
Testen i korte træk: Ford Mondeo har et overordnet fint sikkerhedsniveau, men der opstår alligevel unødigt høje belastninger af brystkassen ved sidekollisionstesten. Sikkerhedsudstyret kan omfatte både en automatisk nødbremse og et system, der nedbremser bilerne ved høje hastigheder. Dette er dog ikke standard på alle versioner, og Mondeo får derfor ikke points for dette i Europa, men udstyret er standard i Danmark. Titanium-udgaven får desuden points for aktiv vognbanekontrol og skiltegenkendelse.
FDMs vurdering: Mondeo får fem fine stjerner, men man turde nok have forventninger om, at der var skruet op for alt sikkerhedsudstyr i alle udgaver af en så dyr bil, men det er ikke tilfældet. Det kan gøres bedre.
Kia Sorento – Fem stjerner (Hent billede her)
Land Rover Discovery Sport – Fem stjerner (Hent billede her)
Lexus NX – Fem stjerner (Hent billede her)
Mini Cooper – Fire stjerner (Hent billede her)
Opel Corsa – Fire stjerner (Hent billede her)
Testen i korte træk: De grundlæggende sikkerhedsmæssige egenskaber er på et godkendt niveau, omend pæletesten udløste lige lovligt kraftige belastninger af brystkassen. Opel Corsa kan ikke leveres med automatisk nødbremse, og kun få udgaver sælges med vognbaneassistenten, hvilket trækker ned i det samlede resultat.
FDMs vurdering: Opel Corsa klarer testen til fire stjerner, og det er i orden. Men vi havde ventet, at en helt ny minibil fra Opel trods alt kunne levere et bedre resultat.
Porsche Macan – Fem stjerner (Hent billede her)
Smart Forfour – Fire stjerner (Hent billede her)
Smart Fortwo – Fire stjerner (Hent billede her)
Subaru Outback – Fem stjerner (Hent billede her)
VW Passat – Fem Stjerner (Hent billede her)
Testen i korte træk: VW Passat leverer et flot samlet resultat, men får ikke point for automatisk nødbremse ved lave hastigheder, da det ikke er standard på alle udgaver i Europa. I Danmark er ’Front Assist’ og ’City Emergency Brake’ dog standard, mens det system, der kan hjælpe med at fastholde bilen i vognbanen, er ekstraudstyr.
FDMs vurdering: VW Passat leverer et fint resultat, men i lighed med Ford Mondeo er det ikke godt, at alt sikkerhedsudstyr ikke som udgangspunkt er standard i alle udgaver. Det kan gøres bedre.