Velkommen indenfor i fremtidens VW-modeller. Sådan lyder budskabet fra Europas største bilmærke på verdens største elektronikmesse, Consumer Electronics Show, i Las Vegas.
Sammen med bl.a. Audi, BMW og Mercedes-Benz er VW blevet fast gæst på den store IT- og dimse-messe, som i de senere år har fået solid tilstedeværelse af bilproducenterne i takt med, at mere og mere kommunikation og IT er rykket ind i bilerne.
Apple, Google og Mirrorlink
Med konceptbilen Golf R Touch viser VW, hvordan alle smartphone-kategorier kan kobles til bilens instrumenthus og spejle oplysninger frem og tilbage, så f.eks. en musik-app eller telefonbog i telefonen kan betjenes fra bilens berøringsskærm.
Omfattet er både Mirrorlink, Android Auto fra Google og Car Play fra Apple.
Systemet er tilgængeligt i Europa sidst på året, i hvert fald til Passat.
Tre kæmpeskærme
Men Golf R Touch giver også et spændende indblik i en endnu mere vidtløftig forandring, som er undervejs til kommende produktionsmodeller. Golf R Touch har intet mindre end tre store skærme.
Instrumenthuset er erstattet af en 12,3 tommer skærm magen til den, der allerede findes i dyre udgaver af VW Passat og Audi TT. Her kan både vises de traditionelle oplysninger som speedometer mm., men mange andre oplysninger, f.eks. fra navigationssystemet, kan blændes ind.
Men dertil kommer en 12,8 tommer store berøringsskærm øverst i midterkonsollen. Her vises og styres de fleste funktioner i multimediesystemet. Lige under sidder en 8,0 tommer skærm, ligeledes berøringsfølsom, og den kontrollerer en stor del af bilens funktioner som varme og ventilation samt stoleindstilling.Styr bilen med fakter i luften
I stedet for at fokusere på stemmestyring demonstrerer VW med Golf R Touch nye måder at betjene bilen på. Et kamera registrerer bevægelser i kabinen, så føreren f.eks. ved at føre højre hånd frem eller tilbage i hovedhøjde kan åbne og lukke soltaget eller stolenes position.
Denne teknik er også Jaguar Land Rover langt fremme med, så det virker realistisk, at vi snart ser dette supplement til bil-menneske-kommunikation. VW betegner det ligeffrem som "nøglen til fremtiden".