Selvom vinteren indtil nu har vist sig fra sin milde side, har de fleste vinduesviskere alligevel været på hårdt arbejde. Det er imidlertid ikke alle viskerblade, der magter opgaven med snavs, trafikfilm og at holde bilens forrude fri for vand lige godt. Det viser en ny test, FDM har lavet i samarbejde med tyske ADAC.
I alt otte forskellige viskerblade er blevet testet i forhold til montering, holdbarhed og effekt og funktion ved både plus 20 grader og minus ti grader. Særligt ydeevnen i frostgrader fik flere af bladene til at falde igennem.
”Frostvejr er hård ved gummiet, som bliver stift og usmidigt. Det er derfor, vi ofte ser vinduesviskere give op i løbet af vinteren. Sker det, er det vigtigt, at de bliver skiftet. Et godt udsyn er jo afgørende for både ens egen og medtrafikanternes trafiksikkerhed,” siger tekniker i FDM, Jørgen Jørgensen.
Det er fem år siden, FDM sidst testede vinduesviskere. Og selvom kun tre ud af de otte viskere samlet klarer testen til bedømmelsen ’god’, mens de fem øvrige blot er ’gennemsnitlige’, er kvaliteten generelt blevet bedre. Det viser testen, hvor vinduesviskernes holdbarhed blandt andet er blevet langtidstestet med 150.000 viskerslag i regnvejr.
”Det er stort set umuligt at se forskel på gode og dårlige viskere. Men som vores test viser, er der ikke bare forskel på prisen, men også holdbarhed og ydeevne. Derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvilke viskerblade man vælger. De billigste i testen havde svært ved at holde forruden ordentlig ren i især frostvejr, og da holdbarheden også er ringere, ryger en besparelse hurtigt, da de skal skiftes oftere. Vigtigst er dog, at man altid har viskere, der kan holde ruden ren,” siger Jørgen Jørgensen.