Nu bliver bøderne grænseløse

Nye EU-regler gør det nemmere at opkræve bøder for trafikforseelser på tværs af landegrænser. Godt for trafiksikkerheden, mener FDM.

Nye EU-regler gør det nemmere at opkræve bøder på tværs af landegrænser
Bilist

Rudekuverter med afregningen for eksempelvis en lidt for tung speederfod på de europæiske veje får nu nemmere ved at finde vej til danske trafiksyndere.

Hidtil er danske bilister ellers ofte sluppet med skrækken, da Danmark står uden for det retslige samarbejde i EU, men det er altså snart slut.
EU-Domstolen afgjorde nemlig sidste år, at opklaring af trafikforseelser skal flyttes fra EUs politisamarbejde og over på transportområdet. Baggrunden er, at man ønsker at styrke trafiksikkerheden yderligere.

LÆS OGSÅ: Fået bøde i udlandet?

Får adgang til dansk motorregister

Europaparlamentet vedtog først i februar de nye regler, der betyder, at myndighederne i de øvrige 27 EU-lande får adgang til det danske motorregister i forhold til en række specifikke trafikforseelser. Hidtil har Danmark kun haft et udvidet samarbejde med de øvrige nordiske lande.

Ændringerne giver dog ikke kun de øvrige EU-lande adgang til oplysninger om danske bilister. Også de danske myndigheder får nu nemmere ved at opkræve bøder fra udenlandske bilister og dermed sende et signal om, at udenlandske nummerplader ikke er lig med straffrihed på vejene.

Godt for trafiksikkerheden

Selvom de nye regler kan betyde, at flere bøder havner hos de danske bilister, hilser FDM alligevel samarbejdet velkommen.

”Det rejser helt naturligt nogle spørgsmål, når udenlandske myndigheder får adgang til data om danske bilister. Derfor har det også været afgørende for FDM, at man i de nye regler klart har defineret, hvornår andre lande må kigge med i de danske registre. Samtidig skal man huske på, at det hele bunder i et ønske om at højne trafiksikkerheden og nedbringe antallet af trafikulykker, og det kan vi kun støtte,” siger afdelingschef i FDM Per Alkestrup.

LÆS OGSÅ: Det får man bøder for i Europa

Frist til maj 2017

Han anbefaler desuden, at man sætter sig ind i de forskellige landes færdselsregler, så man ikke risikerer uforvarende at få bøder med hjem fra ferien. Promille- og hastighedsgrænser varierer nemlig de enkelte EU-lande imellem.

Ligesom Danmark har også Storbritannien og Irland indtil nu stået uden for samarbejdet.

Danmark skal senest maj 2017 have implementeret de nye regler.
 

LÆS OGSÅ: Se færdselsreglerne for de forskellige lande i Europa