Der er fuldt fokus på nye bilers brændstofforbrug – og ikke kun fra bilproducenternes side. De fleste dækproducenter er også med og har udviklet dæk med lavere rullemodstand og dermed lavere brændstofforbrug.
Farven på de såkaldte ’grønne’ dæk falmer dog noget i konkurrencen med traditionelle dæk. Det viser FDMs aktuelle test af sommerdæk, der i år har taget en buket af de brændstoføkonomiske dæk med.
”Det er helt selvfølgeligt, at man forsøger at tænke miljøet mest muligt ind i driften af sin bil. Også når det gælder dækkene. Et godt dæk handler dog ikke kun om lavt brændstofforbrug, men også om slidstyrke og frem for alt sikkerhed. Her viser vores test, at flere af de grønne dæk har mindre gode egenskaber, når det gælder om at stå fast på våd vej,” siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.
FDMs dæktest viser desuden, at mens der kan være fem-ti procent at spare på benzinregningen fra det ’grønneste’ til det ’sorteste’ dæk, kan besparelsen hurtigt blive spist op af en dårligere slidstyrke.
Årets sommerdæktest tæller i alt 35 dæk fordelt på størrelserne 14 tommer (185/60), der passer på de meget populære mikrobiler, og 16 tommer (205/55), som er det mest solgte dæk i Danmark og passer til den såkaldte Golf-klasse.
Særligt i gruppen af 16-tommer dæk illustreres forskellen mellem de grønne og de traditionelle dæk. Blandt gruppens bedste finder man dæk fra nogle af premium-producenterne, hvis grønne alternativer samtidig ligger blandt gruppens ringeste. Dækkene har alle mindre gode egenskaber på våd vej.
I alt 12 af de testede dæk, seks fra hver gruppe, opnår bedømmelsen god, mens 20 bedømmes som gennemsnitlige. For tre dæk er karakteren så ringe, at FDM direkte fraråder køb.
”Selvom dæk de senere år er blevet bedre, er udfordringen stadig, hvordan producenterne kan forbedre egenskaberne på ét område, uden at det går ud over andre. Derfor er et godt dæk også et kompromis. Det er derfor en god idé at nærlæse resultaterne for de enkelte dæk i FDMs test for at finde det dæk, der passer bedst til én, og hvad man lægger vægt på,” siger Søren W. Rasmussen.