Svensk vildskab: 0-400 km/t. på 20 sekunder

Koenigsegg har udviklet en ny model, Regera, der overgår mærkets andre og allerede ekstreme biler. En sindig kombination af tre elmotorer gør det muligt at undvære gearskifte.

Koenigsegg Regera havde verdenspremiere på Genève-udstillingen 2015.
Nyt om biler

En af Genève-udstillingens helt store stjerner er Koenigsegg Regera. Den lille svenske superbilfabrik, som har den danske forretningsmand Jan Struve som partner, har formået at skabe en bil med nogle fuldstændig vanvittige præstationer.

Koenigsegg Regera er en af verdens mest ekstreme sportsvogne - måske den mest ekstreme. En sindrig kombination af en V8-benzin og tre elmotorer har gjort gearkasse overfløding. Fotos: Bo Christian Koch
Koenigsegg Regera er en af verdens mest ekstreme sportsvogne - måske den mest ekstreme. En sindrig kombination af en V8-benzin og tre elmotorer har gjort gearkasse overfløding. Fotos: Bo Christian Koch
Det sker gennem en unik og patenteret kombination af den gennemprøvede 5.0-liters V8-motor og tre elmotorer.

Den ene elmotor er placeret mellem motor og transmission og fungerer også som startmotor, mens de to øvrige elmotorer driver hvert sit baghjul.

Tilsammen yder de tre elmotorer, der får energi fra en vandkølet batteripakke med en kapacitet på 9,3 kWh, omkring 700 hk og 900 Nm.

0-100 på 2,8, 0-400 under 20

0-400 km/t. skal ifølge Koenigsegg kunne lade sig gøre på under 20 sekunder, den samlede effekt er på mere end 1.500 hk, og drejningsmomentet på mere end 2.000 Nm.

Danskeren Jan Struve er medejer af Koenigsegg og han skal personligt have dette første eksemplar af Regera.
Danskeren Jan Struve er medejer af Koenigsegg og han skal personligt have dette første eksemplar af Regera.
Den klassiske 0-100-disciplin skulle være klaret på 2,8 sekunder.

Mest interessant er Christian von Koenigseggs selvudviklede og patenterede transmission, der fungerer helt uden en konventionel gearkasse og sender kræfterne direkte fra motorerne til de drivende hjul. Dermed reduceres energitabet, ifølge Koenigsegg, med 50 procent i forhold til konventionelle gearkasser og CVT-gearkasser.

Nu også luksus

Den nye teknologi er ikke det eneste område, hvor Regera adskiller sig fra tidligere biler fra Koenigsegg. Den nye bil er betydeligt mere luksuøs, end man har været vant til fra den kant med blandt andet bedre lydisolering, multijusterbare sæder og et infotainmentsystem med nitommers berøringsfølsom skærm. Alle døre og klapper kan åbnes og lukkes fra en fjernbetjening eller en smartphone.

Koenigsegg Regera skal efter planen fremstilles i 80 eksemplarer på fabrikken i skånske Ängelholm, og prisen ab fabrik bliver 1,8 millioner dollar – cirka 12,5 millioner kroner. Det første eksemplar, der stod på udstillingen i Genève, bliver i øvrigt Jan Struves nye privatbil.

Dansk pris: 44 mio. kr.

Skulle han finde på at indregistrere bilen i Danmark, vil prisen blive omkring 44. mio. kr.