Jaguar har egentlig travlt med at udvikle og lancere den vigtige, kompakte og helt nye XE-model inklusive stationcar- og SUV-versioner, men der er også blevet tid til en helt ny generation XF.
XF, der er et nummer større og konkurrent til bl.a. Mercedes-Benz E-klasse, trængte også til en fornyelse bedømt ud fra fødselsdatoen i 2007.Samme længde, større akselafstand
Den nye generation, der indtil videre kun vises som sedan, har stort set samme udvendige mål som hidtil, men akselafstanden er øget fem cm, hvilket formentlig forklarer, at Jaguar kan prale med, at den nye model har ”blandt klassens bedste pladsforhold på bagsædet.”
Konstruktionen er ændret, så 75 procent af bilen (formentlig både undervogn og karrosseri) nu består af aluminium, og bilen er op til 190 kg lettere end forgængeren.
Over 25 km pr. liter
Det er godt for køreegenskaberne og bidrager til en noget bedre brændstoføkonomi – godt 25 km pr. liter og 104 gram CO2 i den mest ”grønne” udgave, hvilket ifølge Jaguar er den højeste tal i klassen for en ikke-hybrid-model.Det fine tal gælder en 2.0 diesel fra Jaguars nye Ingenium-familie, her en variant med 163 hk og 380 Nm. Motoren findes også i en variant med 180 hk/430 Nm. Yderligere en diesel er en 3.0 V6 twinturbo med 300 hk og et drejningsmoment på hele 700 Nm.
Op til 380 hk
Alle andre motorer er 2.0 benzinturbo med 240 hk/340 Nm og 3.0 V6 med kompressor med enten
340 hk/450 Nm eller 380 hk/450 Nm.
De fleste modeller har ottetrins automatgear, men enkelte modeller med de mindste motorer fås med manuelt gear.