Fransk familieflytter imponerer i Euro NCAP-test

Renault Espace og Suzuki Vitara henter som de første i år fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest. Nye testkrav betyder, at samme bil kan få forskellige antal Euro NCAP-stjerner.

Der er fem flotte stjerner til Renault Espace i årets første Euro NCAP-test
Pressemeddelelse

Trods væsentlig skrappere krav til nye bilers sikkerhed fra årsskiftet, er det stadig muligt at få de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest. Det viser årets anden test af i alt fire biler fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde. Her klarer både den nye store Renault Espace og Suzuki Vitara testen til topkarakter.

”Renault Espace er et fransk flagskib, hvor der ikke er sparet på noget heller ikke sikkerheden. Ikke mindst på barnesikkerheden imponerer den, hvilket er vigtigt for en MPV som denne, der kan være interessant for børnefamilier. Det samme gælder den genoplivede Suzuki Vitara, som især udmærker sig i den krævende sidekollision og pæletest,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Mens Renault Espace og Suzuki Vitara som de første i år altså klarer testen til fem stjerner i de testede topversioner, må Fiat 500X og Mazda 2 ’nøjes’ med fire store stjerner. I begge tilfælde er det fraværet af et automatisk nødbremsesystem (AEB), der gør, at resultatet ikke lander på fem stjerner.

”En automatisk nødbremse fås dog som tilkøb til både Mazda 2 og Fiat 500X, men da det ikke forventes at blive installeret i tilstrækkeligt mange af de to biler, er de testet uden. Ærgerligt, for det havde formentlig udløst den femte stjerne. Derimod er det ikke alle udgaver af Suzuki Vitara, der fås med automatisk nødbremse, hvilket betyder, at den i de laveste udstyrsniveauer kun kan få fire stjerner,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:

”Som bilkøber skal man derfor være opmærksom på, hvilket sikkerhedsudstyr den enkelte bil har, da det efter den nye sikkerhedstest kan være afgørende for, hvor mange Euro NCAP-stjerner bilen har.”

Læs mere om den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.fdm.dk/euroncap

Fiat 500X: Fire stjerner
Testen i korte træk: Den testede udgave er en ’Pop Star’ og har et rimeligt sikkerhedsniveau med bl.a. vognbaneassistent. Fiat tilbyder en avanceret nødbremse til bilen, men da den ikke ventes at blive installeret i ret mange biler, indgår den ikke i denne test, og bilen kan derfor ikke opnå de maksimale fem stjerner.
FDM mener: Fiat har skabt en bil med et flot grundlæggende sikkerhedsudstyr. Det er ærgerligt, at fabrikken ikke har valgt at gøre nødbremsen til standardudstyr.
Voksensikkerhed: 86 %
Barnesikkerhed: 85 %
Fodgængersikkerhed: 74 %
Sikkerhedsudstyr: 64 %
 

Bilen er testet i en udgave med følgende sikkerhedsudstyr:
• 6 Airbags (Herunder airbaggardiner)
• Selehuskere ved alle sæder
• Fartbegrænser
• Vognbaneassistent
Nødbremse fås, men er ikke vurderet, da den ikke ventes at blive solgt i tilstrækkeligt antal.

Mazda 2: Fire stjerner
Testen i korte træk: Der er testet en grundudgave af Mazda 2 uden automatisk nødbremse. Bilen er dog testet med advarsel for at køre ud over kantlinjerne. Resultatet er grundlæggende flot, men mangler de sidste point i kategorien sikkerhedsudstyr for at kunne opnå de fem stjerner.
FDM mener: Mazda burde ændre strategi og gøre automatisk nødbremse til standard i alle udgaver. Ellers er resultatet flot.
Voksensikkerhed: 86 %
Barnesikkerhed: 78 %
Fodgængersikkerhed: 84 %
Sikkerhedsudstyr: 64 %
 

Bilen er testet i en udgave med følgende sikkerhedsudstyr:
• 6 Airbags (Herunder airbaggardiner)
• Selehuskere ved alle sæder
• Fartbegrænser
• Vognbaneassistent
Nødbremse fås til topudgaven af Mazda 2, men er ikke med i denne test, da det ikke er standard i alle udstyrsvarianter.

Renault Espace: Fem stjerner
Testen i korte træk: Der er testet en topudgave med en aktiv nødbremse, vognbaneassistent og fartbegrænser. Resultatet er på et højt niveau og vidner om en sikker bil.
FDM mener: Renault Espace er flot udrustet med hensyn til sikkerhed. Særligt systemet, der genkender vejskilte med hastighedsgrænser, og som kan begrænse bilens hastighed til det aflæste niveau, er banebrydende.
Voksensikkerhed: 82 %
Barnesikkerhed: 89 %
Fodgængersikkerhed: 70 %
Sikkerhedsudstyr: 80 %
 

Bilen er testet i en udgave med følgende sikkerhedsudstyr:
• 6 Airbags (Herunder airbaggardiner)
• Selehuskere ved alle sæder
• Nødbremse (30-140 km/t.)
• Fartbegrænser
• Skiltegenkendelse
Nødbremsen er vurderet til middel.

Suzuki Vitara: Fem stjerner
Testen i korte træk: Der er testet en topudgave med en aktiv nødbremse og fartbegrænser. Resultatet er meget flot og vidner om en sikker bil. Bemærk, at ikke alle udgaver af Suzuki Vitara er udrustet med samme udstyr, og nogle udgaver vil derfor ikke kunne opnå en lige så fin karakter.
FDM mener: Suzuki Vitara viser, at det japanske billigmærke har fået godt fat i sikkerhedsprincipperne. Desværre er sikkerhedsudstyret ikke standard i alle udgaver.
Voksensikkerhed: 89 %
Barnesikkerhed: 85 %
Fodgængersikkerhed: 76 %
Sikkerhedsudstyr: 75 %
 

Bilen er testet i en udgave med følgende sikkerhedsudstyr:
• 7 Airbags (Herunder airbaggardiner og knæairbag i førersiden)
• Selehuskere ved alle sæder
• Nødbremse (10-100 km/t.)
• Fartbegrænser
Nødbremsen er vurderet som god.