Selvkørende biler er blevet det helt hotte i bilindustrien, og IT-firmaer som Google har fået masser af omtale ved at sige, at de hopper med på den selvkørende vogn.
Adskillige bilmærker erklærer, at de har selvkørende biler klar i 2020, men når Motor taler med teknikere og de direkte ansvarlige hos bilproducenterne, er det en sandhed med meget store modifikationer.
Det kommer ganske an på, hvad man mener med selvkørende biler, for det science fiction-agtige scenarie med førerløse biler eller biler, hvor de ombordværende sover eller sidder med ryggen til rattet, er langt væk.
"Lidt selvkørende" kan købes nu
Derimod er det nu muligt at købe enkelte dyre biler som Mercedes-Benz S-klasse, hvor bilen kører af sig selv ved moderat fart på motorvejen, f.eks. ved køkørsel eller vejarbejde. Der skal være en bil foran, og føreren skal have hænderne på rattet.
Den næste BMW 7-serie vil være i stand til at parkere selv, uden at der er nogen i bilen, hvis ikke lokal lovgivning forbyder det.
VIDEO: Se den helt selvkørende Mercedes-Benz
Ingen kan spå sikkert om fremtiden, men ekspert i selvkørende biler hos Mercedes-Benz i Nordamerika, Charles Kawashima, har et bud:
- Inden 2020 kan vore biler køre selv på motorveje og parkere helt selv, mener han og kikker endnu længere ud i fremtiden:
Helt selvkørende om 20 år
- Der går vel 20 år, før biler kan køre helt selv i alle eller de fleste trafiksituationer, og der går 20 år mere, inden alle biler på vejene kan det. Så jeg oplever det lige inden pensionering, siger den 32-årige ingeniør.
Udtrykket ”selvkørende bil” bruges i flæng, men det dækker over mange ting, og der findes ingen entydig definition. Men den amerikanske organisation SAE har opstillet seks niveauer, som ser ud til at blive anvendt af EU.
0 Ingen automatisering: Dagens almindelige biler
1 Førerassistance: Bilen kan f.eks. selv holde afstand eller hjælpe til med at få bilen tilbage i vognbanen. Findes på en del dyrere biler i dag.
2 Delvis automatisering: Bilen kan selv klare en simpel type kørsel som køkørsel på motorvejen. Føreren skal have hænderne på rattet. Findes til få biler.
3 Betinget automatisering: Bilen kan selv klare alle handlinger på bestemte typer veje. Føreren behøver ikke røre rattet eller kikke ud ad forruden hele tiden, men skal kunne tage over med kort varsel.
4 Høj automatisering: Bilen kan selv klare alle handlinger på bestemte typer veje. Føreren kan beskæftige sig med helt andre ting, sidde med ryggen til eller sove. Skal ikke være klar til at gribe ind.
5 Fuld automatisering: Bilen kan i princippet køre uden fører ombord og på alle typer veje.
Skridtet fra niveau 2 til 3 er teknisk stort og kræver lovændring. Overgangen til niveau 4 kræver særdeles sofistikeret og pålidelig teknik.
Volvos vision for selvkørende biler inden 2020 er på niveau 3, mens Mercedes-Benz F 015 – den totalt selvkørende bil - befinder sig på niveau 4. Hvis Googles vision om en førerløs bil gælder alle typer veje, er det et niveau 5-køretøj.