Ford vælger at vise bilen først på Shanghai Auto Show, og verdenspremieren i Kina sker med god grund, for den store sedan forventes at blive særlig populær blandt kinesere.
Udviklet i Australien
Den nye Taurus har fået et meget rent og klassisk design, som ikke ventes ændret nævneværdigt, når bilen senere lanceres i Nordamerika. Bilen er ikke tiltænkt Europa, og ikke en gang Australien, hvor bilen både er udviklet og designet.
Australien har ellers en vis hang til store sedan’er, men den lokale Ford-ledelse har droppet at sælge den store bil hjemme, hvor den skulle have afløst Falcon-modellen. Mange danskere, der har lejet bil i Australien, er havnet bag rattet af en Falcon.Fords designchef for Asien og Stillehavsområdet, Todd Willing, der sidder i Melbourne, siger at designudviklingen fokuserede på kinesiske kunder:
- Den har balancerede og harmoniske proportioner, skræddersyet til forretningskunder i Kina, siger han.
Bedre bagsædeplads, ekstra luksus til kinesere
Bilen er designet indefra og ud for at skabe bedre kabineplads, særligt ved bagsædet, ind i den nuværende model. Og der er kræset særligt for bagsædet, noget der formentlig bliver reserveret til den kinesiske udgave og ikke kan købes i USA.De to ydersæder kan justeres elektrisk, og der er indbygget massage. Når midterkonsollen slås ned, er der adgang til et stort betjeningspanel for klimaanlæg, sædejustering og lydanlæg.
Disse særlige luksusting kommer næppe i USA.
Den præcis fem meter lange Taurus har en velvoksen akselafstand på 2,95 m og er baseret på Fords CD4-platform. Det er en forlænget udgave af den platform, der bruges til bl.a. Mondeo og S-Max.