Ford lefler for kineserne

En stor sedan på Mondeo-basis vises først i Kina, og en masse luksus til bagsædepassagererne kommer kun til kineserne.

Ford Taurus har verdenspremiere i Kina.
Nyt om biler

Ford Taurus er fem meter lang og er bygget på en forlænget Mondeo-platform. Fotos: Torben Arent
Ford Taurus er fem meter lang og er bygget på en forlænget Mondeo-platform. Fotos: Torben Arent
Taurus er en klassisk model i Fords amerikanske modelprogram, men det er kineserne, der først får lov at se og mærke den nyeste generation af den store sedan.

Ford vælger at vise bilen først på Shanghai Auto Show, og verdenspremieren i Kina sker med god grund, for den store sedan forventes at blive særlig populær blandt kinesere.

Udviklet i Australien

Den nye Taurus har fået et meget rent og klassisk design, som ikke ventes ændret nævneværdigt, når bilen senere lanceres i Nordamerika. Bilen er ikke tiltænkt Europa, og ikke en gang Australien, hvor bilen både er udviklet og designet.

Taurus, der har afdæmpede og klassiske linjer, er designet i Australien.
Taurus, der har afdæmpede og klassiske linjer, er designet i Australien.
Australien har ellers en vis hang til store sedan’er, men den lokale Ford-ledelse har droppet at sælge den store bil hjemme, hvor den skulle have afløst Falcon-modellen. Mange danskere, der har lejet bil i Australien, er havnet bag rattet af en Falcon.

Fords designchef for Asien og Stillehavsområdet, Todd Willing, der sidder i Melbourne, siger at designudviklingen fokuserede på kinesiske kunder:

- Den har balancerede og harmoniske proportioner, skræddersyet til forretningskunder i Kina, siger han.

Bedre bagsædeplads, ekstra luksus til kinesere

Der er kræset ekstra for bagsædepassagererne i den kinesiske version af Taurus. Der er stadig et vist marked i Kina for store sedaner, der kører af chauffør og hvor ejeren sidder på højre bagsæde.
Der er kræset ekstra for bagsædepassagererne i den kinesiske version af Taurus. Der er stadig et vist marked i Kina for store sedaner, der kører af chauffør og hvor ejeren sidder på højre bagsæde.
Bilen er designet indefra og ud for at skabe bedre kabineplads, særligt ved bagsædet, ind i den nuværende model. Og der er kræset særligt for bagsædet, noget der formentlig bliver reserveret til den kinesiske udgave og ikke kan købes i USA.

De to ydersæder kan justeres elektrisk, og der er indbygget massage. Når midterkonsollen slås ned, er der adgang til et stort betjeningspanel for klimaanlæg, sædejustering og lydanlæg.

Disse særlige luksusting kommer næppe i USA.

Den præcis fem meter lange Taurus har en velvoksen akselafstand på 2,95 m og er baseret på Fords CD4-platform. Det er en forlænget udgave af den platform, der bruges til bl.a. Mondeo og S-Max.