Det havde ellers været et udmærket gæt, for nutidens biler skal dele megen teknik med andre for at være rentable – i særdeleshed i de små klasser, hvor fortjenesten pr. bil er lille.
Helt ny platform
Karl er derimod baseret på en helt ny platform – eller arkitektur som udviklerne foretrækker at kalde det – som er skabt i fællesskab med et andet General Motors-selskab, Chevrolet.'
- Den første tredjedel af udviklingen, hvor de grundlæggende ting defineres, er skabt sammen med Chevrolet, fortæller chefingeniør for Karl, Werner Jöris.Grundudvikling i Korea
Denne del er primært foregået i Sydkorea, hvor lavprisdelen af Chevrolet holder til.
- Derefter er udviklingen skilt ad, så de sidste to tredjedele er foregået i Rüsselsheim, så der kan komme forskellige biler ud af det, siger chefingeniøren.
Rüsselsheim er Opels hjemby nær Frankfurt am Main.
Opel-motor
Opel har udviklet sin egen 75-hestes motor til Karl. Det er en trecylindret 1.0, som er beslægtet med de nye motorer til Corsa og Adam, men i en mere simpel udgave. Der er ingen turbo, ingen direkte indsprøjtning eller balanceaksel for at holde prisen nede.Tre cylindre går ikke an i USA, så Spark får sin egen, firecylindrede motor.
Chevrolet lancerer sin version, der atter skal hedde Spark, senere på året. Chevrolet har imidlertid forladt Vesteuropa, så det er ikke en bil, vi kommer til at se.
Karl får dermed ikke konkurrence fra sin egen fætter.