Sikkerheden er Superb i ny Skoda

Den nye Skoda Superb imponerer i ny Euro NCAP-test, hvor den store tjekke scorer topkarakter. Ny Hyundai og Fiat mangler begge vigtig nødbremse. Ikke godt nok, mener FDM.

Der er fem overbevisende stjerner til den nye Skoda Superb i årets tredje Euro NCAP-test
Pressemeddelelse

Der er både fem, fire og tre stjerner til bilerne i årets tredje Euro NCAP-test. Bedst blandt puljens tre biler klarer Skoda Superb sig.

Den nye generation af det tjekkiske flagskib er ikke bare et udstyrsstykke, når det kommer til plads og komfort. Også sikkerheden er i top. Samlet bliver det til fem overbevisende stjerner i det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde.

”Det er længe siden, at vittighederne om Skoda forstummede, og med den nye Superb løfter Skoda sig tilmed op i en helt anden klasse. Her er hverken sparet på pladsen eller komforten og heldigvis heller ikke på sikkerheden. Udover at den grundlæggende sikkerhed er høj i Skoda Superb, har den også flere af de nye sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse og fartbegrænser. Samlet udløser det fem overbevisende stjerner,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Af de to øvrige biler må Fiat Panda Cross nøjes med tre stjerner, mens der er fire stjerner til den testede udgave af Hyundai i20. Visse udgaver vil i Danmark dog kun kunne opnå tre stjerner efter Euro NCAPs skrappere 2015-test.

”Hyundai i20 er en ny bil i det populære minibilssegment. Design- og indretningsmæssigt har Hyundai strammet sig an, desværre halter det med sikkerheden. Godt nok er et linjevogtersystem med til at udløse fire stjerner til topudgaven, til gengæld fås et automatisk nødbremsesystem slet ikke til Hyundai i20. Det er ikke godt nok. Faktisk betyder det, at Hyundai i20 i et lavere udstyrsniveauer uden linjevogter kun ville opnå tre stjerner,” siger Søren W. Rasmussen.

Læs mere om den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.fdm.dk/euroncap

Fiat Panda Cross - tre stjerner
FDM mener:
Tre stjerner er ikke meget i den vigtige sikkerhedstest, men den grundlæggende sikkerhed er rimelig. Det er fraværet af moderne, aktivt sikkerhedsudstyr som f.eks. automatisk nødbremse, der trækker ned i det samlede resultat. Fiat Panda er ganske vist en bil i den billige ende af skalaen, men da Fiat allerede har udviklet en automatisk nødbremse til Panda, er det en skam, at fabrikken ikke har gjort det til standard i alle udgaver. Det kan derfor gøres bedre, Fiat.

Hyundai i20 - fire stjerner (visse udgaver i Danmark dog kun tre stjerner)
FDM mener:
Den nye koreanske minibil har stadig ikke fået automatisk nødbremse som muligt udstyr, og så hjælper det ikke meget, at den trods alt har fået en linjevogter på visse modeller. Fire stjerner bliver det til for den testede topudgave, men de billigste udgaver herhjemme mangler den medtestede linjevogter og er derfor kun berettiget til at smykke sig med tre stjerner, selvom den grundlæggende sikkerhed i karrosseriet er udmærket.

Skoda Superb - fem stjerner
FDM mener:
Flagskibet fra tjekkiske Skoda rydder bordet og opnår de maksimale fem stjerner i sikkerhedstesten. Resultatet er flot og gælder for alle solgte modeller i Danmark, da alle modeller herhjemme sælges med et højt udstyrsniveau inklusive den medtestede automatiske nødbremse.