Nu er det alvor for Alfa Romeo

Med den nye Giulia vil Alfa Romeo for alvor til at udfordre de tyske premium-mærker.

Alfa Romeo Giulia ved præsentationen.
Nyt om biler
Designet på Alfa Romeo Giulia er ikke så nyskabende, som mange havde troet og håbet. Fotos: Alfa og Bo Chr. Koch, FDM
Designet på Alfa Romeo Giulia er ikke så nyskabende, som mange havde troet og håbet. Fotos: Alfa og Bo Chr. Koch, FDM

Der blev ikke sparet på noget, da Alfa Romeo præsenterede sin længe ventede Giulia på det nyrenoverede Alfa Romeo-museum i Arese. Til tonerne af Nessun Dorma fremført af selveste Andrea Bocelli blev bilen afsløret for en eksklusiv skare honoratiores og den samlede verdenspresse, og det skete naturligvis på mærkets 105 års fødselsdag den 24. juni.

Det var lykkedes at holde bilen hemmelig næsten helt frem til præsentationen, hvilket må siges at være temmelig imponerende. En del af årsagen er, at Alfa Romeo har haft et team af designere og ingeniører, som har arbejdet på projektet i dybeste hemmelighed.

LÆS OGSÅ: Motors test af Alfa Romeo Giulietta

Udviklingsarbejdet har således været flyttet ud af Alfa Romeo-hovedkvarteret i Milano-forstaden Arese og har i stedet fundet sted på Maserati-fabrikken i Modena, 200 km østpå.

Afdæmpet design

Giulia baseres på den nyudviklede Giorgio-platform, der ikke deler komponenter med nogen anden bil i Fiat-koncernens modelprogram.
Giulia baseres på den nyudviklede Giorgio-platform, der ikke deler komponenter med nogen anden bil i Fiat-koncernens modelprogram.

Der var store forventninger til, at bilen skulle sætte nye standarder for italiensk bildesign, og de, som havde håbet at se noget nyskabende, blev nok skuffede. Det er en flot bil, bevares, men i bund og grund er linjerne et miskmask af designelementer, man har set før.

Især skråt bagfra er bilen forbavsende ordinær, og efter fire års udviklingstid burde man nok have kunnet forvente lidt mere. Ifølge chefdesigner Lorenzo Ramaciotti har man været meget bevidst om ikke at overdesigne bilen, og set i det lys er linjerne måske ganske vellykkede.

LÆS OGSÅ: Motors test af Alfa Romeo Mito

Det relativt afdæmpede design kan måske også skyldes, at Alfa Romeo Giulia er den første store Alfa-satsning på det amerikanske marked siden Alfa 164 floppede fælt i starten af 90erne.

Bred modeloffensiv på vej

Vi skal ikke forvente at se Giulia hos forhandleren før tidligst i første kvartal 2016.
Vi skal ikke forvente at se Giulia hos forhandleren før tidligst i første kvartal 2016.

Alfa Romeo har manglet en bil i den store mellemklasse, siden Alfa 159 gik ud af produktion i 2011. Der har været taget mange tilløb, men først nu er bilen altså klar.

Vi skal dog ikke forvente at se Giulia hos forhandleren før tidligst i første kvartal 2016, for den officielle præsentation finder sted på den internationale biludstilling i Frankfurt til september, og først herefter kommer bilen til salg på nogle markeder.

Det forventes, at Alfa også vil vise en crossover-model på samme platform på Frankfurt-udstillingen, og i det hele taget er Giulia startskuddet til en kæmpe modeloffensiv fra det italienske mærkes side.

LÆS OGSÅ: De nyeste biltest fra Motor

Ifølge Fiat-chefen Sergio Marchionne vil koncernen investere mere end fem milliarder euro i Alfa Romeo i løbet af de næste tre år. Det betyder syv helt nye Alfa-modeller fra nu og frem til 2018. Det skal afspejle sig i salgstallene: sidste år blev der solgt 68.000 nye Alfa’er, og det tal forventes med den store modeloffensiv at stige til 400.000 årligt allerede i 2018.

Udfordrer BMW med baghjulstræk

Ligesom Giulia skal de nye modeller baseres på den nyudviklede Giorgio-platform, der ikke deler komponenter med nogen anden bil i den vidtforgrenede Fiat-Chrysler-koncerns modelprogram.

Der vil også blive udviklet et helt nyt motorprogram, som skal bruges i Giulia og de øvrige nye Alfa-modeller, men man vil naturligvis også anvende eksisterende teknologi, hvor det passer ind.

Giulia er i øvrigt den første masseproducerede baghjulstrukne Alfa, siden Alfa 75 blev afløst af 155 i 1992, og satsningen på baghjulstræk indikerer, at Alfa anser BMW for at være den primære konkurrent.

Letvægter med Ferrari-motor

Ved præsentationen var det kun topmodellen Quadrifoglio Verde, der var til stede. Det er en sportsmodel med en 3.0-liters V6-motor i aluminium med dobbelt turbo. Motoren er udviklet i samarbejde med Ferrari, og det forventes, at det også er denne motor, der finder vej over i en kommende Ferrari Dino, når og hvis den bliver en realitet.

Man har gjort sig store bestræbelser på at spare vægt i topmodellen, der efter sigende kun vejer tre kg pr. hk. Taget, motorhjelmen, kardanakslen og stolenes rammer er fremstillet i kulfiber, og der skal også være udbredt anvendelse af aluminium i bilen. Der er opnået en vægtfordeling på 50/50 mellem for og bagaksel, blandt andet ved at placere motoren bag forakslen, så Giulia i princippet er en centermotorbil.

De forseriebiler, som blev vist ved præsentationen, var aflåst og bevogtet af strengt udseende vagter, så det var ikke muligt at danne sig et egentligt indtryk af kabinens indretning og kvalitet. Et kig ind bag de tonede ruder afslørede dog en indretning, der i høj grad retter sig mod føreren. Bilens lange akselafstand lover også godt for pladsudnyttelsen i kabinen.