Tiguan klar til nye eventyr

Markedet for de mindre firehjulstrækkere stormer frem i Europa. Nu skal en ny Tiguan give VW en større del af den kage.

VW Tiguan i anden generation. Udhænget foran er blevet markant mindre. Foto Torben Arent
Nyt om biler

Den kompakte firehjulstrækker VW Tiguan har gjort det bedre, end VW selv turde håbe på, da den kom frem i 2007.

VW Tiguan er klar i Danmark til maj. Fotos: Torben Arent
VW Tiguan er klar i Danmark til maj. Fotos: Torben Arent

Flere end 2,6 mio. Tiguan’er har således trillet ud på vejene, og selv i dette sidste år har produktionen holdt sig på mere end 330.000 biler pr. år.

Det er derfor med rolig hånd, at VW har fornyet denne succes. Baseret på den nye MQB-platform kan bilen rumme de nyeste motorer, komfort-teknik og det mest moderne sikkerhedsudstyr.

Motor har inspiceret resultatet, og det ser lovende ud. Først og fremmest er bilen blevet mere selvsikker i sine ydre linjer, men også indvendigt er det lykkedes at skabe en bil, der vil mere end blot at være en højbenet Passat.

Justerbare bagsæder

Man sidder dejlig højt, ind- og udstigningen er let, og inde i bilen er der fin plads ved både for- og bagsædet. De bageste stole er sindrigt konstrueret, så de kan skubbes frem og tilbage, og ryglænet kan justeres.

Bagtil er et stort bagagerum på 520 liter klar til at rumme den bagage og det grej, som følger med en praktisk fritidsbil.

Den gode plads i kabinen er delvist et resultat af den nye platform, delvist en konsekvens af en stor akselafstand.

Syvsæders på vej

Men for at det ikke skal være nok, er der planlagt en endnu længere version, hvor der i Europa vil være tre sæderækker og dermed plads til syv personer.

VW Tiguan er i grundversionen kun udstyret med træk på forhjulene, men til alle versioner vil man kunne købe en 4x4-pakke, som udover firehjulstræk inkluderer beskyttelse af undervognen, elektroniske hjælpesystemer til terrænkørsel samt en drejeknap mellem forsæderne, hvorfra man let kan indstille bilen til kørsel på vej, i sne eller terræn.

På samme måde som i VW Passat vil Tiguan kunne fås med alle tænkelige sikkerhedssystemer. Standardudstyret omfatter en nødbremse til bykørsel, mens en, der stopper for både biler, fodgængere og cykler, skal tilkøbes. Mængden af øvrigt udstyr endnu ikke er fastlagt. Men alt er på programmet fra begyndelsen.

Motorprogrammet er omfattende med flere benzin- og dieselmotorer, manuelt og automatgear samt mulighed for det omtalte firehjulstræk. I Danmark bliver får billigste udgave en 1.4-benzinmotor med 150 hk.

Udstyrsniveauerne følger VW-normen og omfatter Trendline, Comfortline og Highline.

Sidstnævnte vil være en topmodel med næsten alt i udstyr – herunder et instrumenthus, hvor de analoge instrumenter er erstattet af en stor farveskærm, der kan vise både instrumenter og navigationskort.

Kommer som opladningshybrid

Tiguan kommer i en GTE-version, dvs. opladningshybrid, men VW siger ikke hvornår. Det kunne godt blive i slutningen af 2016.
Tiguan kommer i en GTE-version, dvs. opladningshybrid, men VW siger ikke hvornår. Det kunne godt blive i slutningen af 2016.

Tiguan vil i lighed med alle andre helt nye modeller fra VW kunne leveres som opladningshybrid. Den er ikke med i programmet fra start, men sidst i 2016 vil den dukke op i form af en GTE-version, der kan lades op og køre op til 60 km på strøm alene, hvorefter benzinmotoren vil tage over.

En egentlig elbil-version er ikke lige om hjørnet, men ifølge VWs ansvarlige for udviklingen af bilen er Tiguan forberedt til at kunne blive bygget som elbil. Men det bliver ikke i nær fremtid, da batterierne og infrastrukturen i form af ladeapparater ifølge VW endnu ikke er på et tilfredsstillende niveau i Europa.

Tiguan kommer til Danmark i foråret 2016. Motor gætter på, at Tiguan vil blive introduceret til priser, der begynder ved 410.000 kroner.