At de fleste biler i praksis kører kortere på literen end salgsmaterialet lokker med, har været hverdag for bilister i en længere årrække. Det skyldes især de gunstige laboratorie forhold, hvor bilproducenterne tester bilerne for at opnå typegodkendelse. At udledningen af de sundhedsskadelige stoffer NOx?er også i praksis har været højere end officielle test viste, er i de seneste uger kommet frem, efter at Volkswagen er blevet taget i at manipulere test af deres biler.
FDM presser på
FDM har sammen med de øvrige europæiske bilklubber i en længere årrække skubbet kraftigt på for at få opdateret den såkaldte emissionstest, der danner grundlag for typegodkendelsen af nye biler i EU. Testen, der udføres i dag, er oprindeligt udviklet til benzinbiler og foregår på et rullefelt i et laboratorium. Bilen kører her i 20 minutter og tilbagelægger 11 kilometer med en gennemsnitsfart på 33,6 km/t indeholdende utallige stop og langsomme accelerationer. Kun i 20 sekunder kommer bilen op på 120 km/t, og dette er ved en langsom acceleration. Moderne biler har alt for let ved testen og bliver slet ikke motormæssigt udfordret. Der er under testen ingen krav til anvendelse af energiforbrugende udstyr, som fx sædevarmer og klimaanlæg. Ligesom der er vide ramme for at mindske bilens aerodynamik eksempelvis ved at tape vinduer og lister til mv.
Mere realistisk test
Nye testkrav er principielt vedtaget i EU og skal træde i kraft om to år. Detaljerne forhandles stadig, men måske netop VW-affæren kan betyde, at forbrugerne denne gang trækker det længste strå. Den nye test vil indeholde mere realistiske kørselsforhold og udfordringer for moderne motorer. Dertil kommer, at EU oveni laboratorietesten vil stille krav om en praktisk kørselstest på vej, hvor der måles aktivt under kørslen. Der er med andre ord lys forude i bestræbelserne på at sikre de europæiske forbrugere biler, der også i praksis kan leve op til myndighedernes krav til forurening og som vil vise mere realistiske tal for, hvor langt bilen kører på literen. Den nye test vil også gøre det sværere at snyde under testen, da bilen ikke kun testes under laboratorie-forhold.
LÆS OGSÅ: Alt om VW-sagen på fdm.dk
Mange interesser
Det har været en lang sej kamp, at komme frem til nye testkrav. Ikke mindst fordi nogle af de mest indflydelsesrige EU-lande også har store interesser i bilproduktion. Bilindustrien er eksempelvis meget vigtigt for den samlede tyske samfundsøkonomi, hvor hver 7. tysker er direkte eller indirekte beskæftiget i bilindustrien.
EU-krav til luftforurening
EU har siden 1993 stillet krav om, at nye biler skal overholde særlige krav til luftforureningen. Disse krav kaldes i daglig tale for euronormer. Siden introduktionen er kravende blevet skærpe fem gange og den seneste euro 6, der trådte i kraft 1. september, er et markant skridt på vejen mod stadig mere miljøvenlige biler ? i hvert fald i teorien. Sandheden er imidlertid, at den virkelige udledning fra nye biler ikke i praksis har kunnet følge udviklingen i EU?s krav. Dette har de europæiske bilklubber kunne dokumentere siden 2003, hvor vi begyndte vores eget omfattende testprogram, den såkaldte EcoTest. Dette testprogram udføres af FDMs tyske søsterklub, ADAC, der råder over avancerede testfaciliteter og dygtige ingeniører. Bilklubberne tester biler under mere virkelighedstro forhold end dem, der bruges i de officielle europæiske test. Vores test har vist, at det bliver stadig sværere for bilerne at leve op til de officielle målinger for både brændstofforbrug og emissioner af sundhedsskadelige stoffer ? og den forskel har ikke været isoleret til biler fra Volkswagen-koncernen. De europæiske bilklubber har dog hidtil ikke kunnet bevise, at forskellene i måleresultaterne skyldes direkte snyd.
Gammel testmetode lidt endnu
Indtil nye krav træder i kraft må forbrugerne stadig leve med optimistiske forbrugstal og biler, der i praksis forurener mere end de må. Dette vil ikke i sig selv være ulovligt og skyldes altså i høj grad selve testen. Om andre end VW har snydt under testen vides ikke på nuværende tidspunkt, men der er nok ikke tvivl om, at myndighederne i hele verden i den kommende tid vil kigge bilproducenterne ekstra i kortene.
LÆS MERE: Bilen kører for kort på literen