Bilklubber vil gøre det sværere at begå kilometersnyd

FDM arbejder sammen med de europæiske bilklubber på at mindske snyd med kilometertællere. På europæisk plan anslås det, at der er manipuleret med kilometertallene på op mod 40 procent af alle brugte biler.

Pressemeddelelse

Det er rigtig ærgerligt at have købt en brugt bil, som man senere opdager har været udsat for kilometersnyd. Pludselig er bilen slet ikke det værd, som man hidtil havde regnet med, og det betyder, at man både har betalt en for høj pris og får et mindre udbytte af et fremtidigt salg. Ligeledes risikerer man at stå med en ekstra regning til reparationer, hvis bilen ikke er blevet serviceret efter forskrifterne.

På internationalt plan har bilklubbernes paraplyorganisation FIA, som FDM er medlem af, valgt at sætte ind overfor problemet med en international kampagne. Kilometersnyd er et stadigt stigende problem, som på det europæiske marked forekommer hos op mod 40 procent af alle brugte biler, og Danmark er ingen undtagelse.

Se hvad de europæiske bilklubber gør ved kilometersnyd

Hos FDMs rådgivning oplever man således også en stigning i sager om kilometersnyd.

”Vi får henvendelser fra medlemmer, som pludselig står med en bil, hvis værdi er betydeligt forringet. Derfor er kilometertal også et parameter, vi tager højde for, når vi gennemgår slutsedler for vores medlemmer”, siger leder af FDMs juridiske rådgivning, Per Alkestrup.

Problemet er især fremtrædende ved biler, som bliver handlet på tværs af landene. Derfor arbejder FDM sammen med de øvrige europæiske bilklubber på, at gøre det sværere at ændre kilometertallet.

”Der er ingen grund til, at det skal være så let at skrue kilometertælleren baglæns. Derfor arbejder vi i europæisk regi på, at der kommer en teknisk løsning, der gør det umuligt at skrue på tælleren. En sådan omkostning fra bilproducenternes side, vil ikke koste mere end en euro per bil. Derudover vil et fælles europæisk register også kunne reducere kilometersvindel. Dels vil det gøre det nemmere at afsløre svindlen på tværs af grænser, dels vil det mindske incitamentet for dem, som har planer om at gøre det. Belgiske erfaringer viser, at det virker”, siger Per Alkestrup.

I samarbejde med FIA har FDM lavet en video, der gennemgår de fire trin, som bilklubberne i fællesskab mener, der skal tages for at forhindre kilometersnyd.

Indtil der foreligger en løsning opfordrer FDM til, at bilkøbere eventuelt tjekker bilens synsdata, hvor bilens kilometertal registreres.