Mange biler har fejl på lygterne

Hver tredje bil, der køres til syn, har fejl på lygterne, og mange fejl skyldes ren sjusk. Også fejl på bremser og bærende elementer fylder godt i fejlstatistikken.

Lygtefejl, fejl i lygte, fejl i lygter
Bilist

Enøjede biler er farlige for både bilisten selv og andre i trafikken. Især i efterårs- og vintermånederne, hvor der køres mange kilometer i mørke, bør bilisterne derfor tjekke deres lygter jævnligt for at skabe bedre sikkerhed i trafikken. Alligevel har rigtig mange biler fejl på lygterne, viser tal fra de mange tusinder af biler, der har været til syn hos FDM.

"Vi ser alt for mange biler med fejl på lygterne, og ofte er det fejl, som bilisten selv kunne have opdaget. Det kan have store konsekvenser i trafikken, hvis lygterne ikke virker. Det er også derfor, at det bliver kontrolleret, når bilen er til syn", siger Henning Pedersen, divisionschef hos FDM test og bilsyn.

Statistik baseret på samtlige biler, som FDM har synet de seneste fem år, viser, at over hver tredje bil (34 pct.) har fejl på lygterne, når de kommer til syn. Heraf er tre ud af fem (61 pct.) fejl, som bilisten selv burde opdage - som fx en pære, der ikke lyser - mens mere end hver tredje fejl (39 pct.) er ting, som er svært selv at konstatere. Som fx en fejljusteret lygte, der kan genere andre trafikanter.

Biler med lygtefejl vil blive betinget godkendte ved syn. Dvs. at bilen er lovlig, når bilisten har rettet fejlen, og at synsstedet ikke behøver syne bilen igen.

Mange forskellige slags fejl

Udover lygterne afslører tallene også andre alvorlige fejl, der har betydning for sikkerheden. 16 pct. af alle fejl findes på de bærende elementer, fx gennemtæringer, mens fejl på bremserne udgør 14 pct. Hvis en bil har fejl på bremserne, vil det altid medføre et omsyn, og som hovedregel vil fejl på de bærende elementer også betyde omsyn.

"Fejl på bremser eller de bærende dele kan få fatale konsekvenser i trafikken, så det er da bekymrende, at der er så mange biler med fejl. Som bilist har man selv ansvaret for, at bilen er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand uanset synsdatoen. Derfor bør man få bilen serviceret eller efterset af en fagmand mindst én gang om året og løbende selv tjekke fx lygterne", siger Henning Pedersen.

Statistikken viser ikke helt overraskende, at jo ældre bilen er, jo flere fejl er der på bilen.

De tre største fejlgrupper ved syn:

Lygtefejl 48%
Bærende elementer 16%
Bremse 14%