Hvad er en nødsituationskorridor?
En nødsituationskorridor er en ny sikkerhedsforanstaltning, hvor trafikanter, ved stærk trængsel, er forpligtet til at danne og efterlade en fri passage mellem de enkelte vognbaner på motorveje eller på veje med dobbelte kørebaner.
Hvad skal nødsituationskorridoren bruges til?
Nødsituation korridoren skal anvendes af politi, brandvæsen og ambulancer samt motorvejstjenester og nødhjælpsservice, så disse tjenester kan nå hurtigere og mere sikkert frem til et ulykkessted. Den nye regel medfører, at tjenesterne kan komme op til fire minutter hurtigere frem end tidligere, hvor de brugte nødsporet, eller måtte ”presse” sig frem. Det øger så igen overlevelseschancerne for trafikofre med op til 40 procent.
Hvad skal jeg gøre?
Alle trafikanter i venstre kørebane skal placere sig så langt over til venstre som muligt, og trafikanter i højre vognbane skal bevæge sig så langt over til højre, som er nødvendigt. For at muliggøre dette, har trafikanterne nu lov til at køre ind i nødsporet og/eller ”presse” sig til højre. For flersporede motortrafikveje gælder, at køretøjer i venstre kørebane skal trække over til venstre, mens køretøjer i alle de andre baner trækker mod højre. Hvis du hindrer fremkomsten for udrykningskøretøjer, eller hvis du ulovligt kører ned ad en nødsituationskorridor, kan du straffes med bøde på op til 2.180 euro.
Hvornår træder den nye regel i kraft?
Fra 1. januar 2012 er alle biler, motorcykler, lastbiler og busser forpligtet til at skabe en forebyggende nødsituationskorridor, når der er stærk trængsel eller kødannelser på motorveje og motortrafikveje med to til flere vognbaner. Det vil hovedsageligt sige veje, hvor det er obligatorisk at køre med en motorvejsmærkat. Det nye tiltag betyder, at Østrig kommer på linje med reglerne i Tyskland, Tjekkiet, Schweiz og Slovenien.
Læs mere på www.rettungsgasse.com
Læs udførligt om reglerne hos FDMs østrigske søsterklub ÖAMTC