Bilister får nu et endnu bedre instrument til at få afgjort uoverensstemmelser med en forhandler eller et værksted.
Det internetbaserede Ankenævn for Biler, der startede som et privat ankenævn i december 2007 ved et samarbejde mellem FDM, DAF, Bilbranchen og CAD, har fået status som et godkendt ankenævn.
Den nye status træder i kraft 1. november, og det godkendte nævn behandler forbrugerklager i forbindelse med køb af en bil til over kr. 10.000 kr. eller værkstedsregninger over 1.500 kr.
Afgørelsen er bindende
Den nye status betyder bl.a., at de afgørelser, som nævnet træffer, er juridisk bindende. Bilisten er dermed sikret at få dækket sine tab eller at få en ny reparation, hvis vedkommende får medhold. Tidligere var afgørelsen blot vejledende.
"Aktørerne er forpligtet til at efterleve afgørelserne. Hvis tvisten falder ud til bilistens fordel, kan han tage afgørelsen i hånden og gå til fogedretten for at kræve sin ret," siger adm. Direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, der også er formand for Ankenævn for Biler.
Samtidig kan der nu klages over samtlige forhandlere og værksteder og ikke kun de organiserede, som det var tilfældet tidligere.
Juridisk ekspertise gennemgår alle sagerne, inden de skal afgøres af ankenævnet med en dommer for bordenden.
Billigere at klage
Økonomisk er det også blevet mere overkommeligt at få prøvet sin sag hos Ankenævn for Biler. Det koster stadig 500 kr. at klage, men skal der yderligere dokumentation til for at afgøre en sag, dækker nævnet nu udgiften. Tidligere var det bilejeren selv.
Udgifterne bliver bl.a. finansieret af større gebyrer til værkstedet eller forhandleren, hvis de taber en sag. Gebyrer der vel at mærke lægges oveni i udgifterne til den reparation eller økonomiske kompensation, som den erhvervsdrivende evt. bliver dømt til at godtgøre.
"Målet er, at hele branchen hæver standarden, så det slet ikke bliver nødvendigt for bilisterne at klage. Det kan nemlig blive en dyr fornøjelse for værkstedet eller forhandleren at tabe en sag i bilklage.dk, så de vil forhåbentlig være mere villige til at søge et kompromis med kunden," vurderer Thomas Møller Thomsen.