Logo

BMW vinder AutoIndex

Arkiv

24. april 2013

Af FDM

Landets bilejere bliver stadig mere tilfredse med deres bil, viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse. Tyskerne indtager de tre øverste pladser, mens Toyota taber terræn.

’Bimmer’ er bare bedst. I hvert fald, hvis man spørger de danske bilejere, der i FDMs store AutoIndex-undersøgelse netop har kåret BMW, som det mærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med. Dermed holder BMW fast i sidste års førsteplads efterfulgt af Mercedes-Benz og Audi.

Til gengæld dumper den tidligere duks, og sidste års nummer to, Toyota ned på en fjerdeplads. Toyota ligger ganske vist nummer et, når det gælder ejernes vurdering af værksted og forhandler, men oplevelsen af bilens kvalitet, som vægter tungest, udløser AutoIndexs største fald, og vipper Toyota ud af top tre.

Toyota straffes

- Bilejerne har talt, og tilfredsheden med BMW kan der ikke siges meget til. Omvendt straffes Toyota hårdt, når det gælder oplevelsen af bilens kvalitet, som kun vurderes en smule over det samlede gennemsnit. Toyota har de senere år desuden været ramt af flere tilbagekaldelser. Men en ting er selve bilen, noget andet er hele oplevelsen omkring den, og her er Toyota fortsat suveræne, siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

Formålet med AutoIndex er at give forbrugerne et overblik over, hvordan bilejerne vurderer deres egen bil klarer hverdagens strabadser. Her stiger den generelle tilfredshed fortsat, hvor især Nissan, Mercedes og Peugeot trækker det samlede gennemsnit op.

Chevrolet atter sidst

Sidstepladsen indtages fortsat af Chevrolet, som har været bundprop siden mærket første gang kom med i AutoIndex i 2009.

- AutoIndex er Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked, vurderet at ejerne selv. Både hvad angår værksted, forhandler og bilens funktionalitet. Derfor er FDMs AutoIndex også et unikt forbrugerværktøj og godt supplement til Motors test for dem, der står og skal købe bil. Her er det nemlig bilejerne selv, der ud fra deres egne erfaringer bedømmer deres biler, siger Søren W. Rasmussen.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 36.000 danske privatbilejere, der har svaret på næsten 120 spørgsmål om vurdering af deres bil, forhandler og værksted.

Placeringer i AutoIndex 2013

Bilmærke
Indekspoint
Forskel fra 2012 i procent
BMW
879
-0,2
Mercedes
865
2,4
Audi
864
0,5
Toyota
862
-0,5
Volvo
861
0,2
VW
840
0,9
Honda
834
-0,1
Skoda
832
-0,2
Alfa Romeo
826
-0,7
Nissan
823
2,5
Gennemsnit
820
0,4
Saab
820
0,0
Mazda
818
0,8
Suzuki
808
-0,1
Hyundai
808
0,0
Opel
806
0,4
Citröen
805
1,0
Peugeot
803
1,6
Ford
803
-0,4
Kia
801
0,5
Renault
800
1,1
Mitsubishi
794
0,0
Seat
790
-0,5
Fiat
782
0,5
Chevrolet
761
-0,6

Læs resultaterne i Motor

Tak for indsatsen

Deltagerne i AutoIndex 2013 har brugt tid på at besvare næsten 120 spørgsmål. FDM takker alle for deres indsats og har trukket lod om følgende præmier:

Rejsegavekort a 10.000 kr.
Allan Steen Andersen, Ullerslev

Rejsegavekort a 5.000 kr.
Marian Bjerrum, Esbjerg V
Svend Sørensen, Frederikssund
Danny Donau, Næstved

Køreteknisk kursus på FDM Jyllandsringen eller FDM Sjællandsringen
Inger Langkilde, Gredstedbro
Per Sønderby, Juelsminde
Arne Jensen, Aars
Jan Petersen, Melby
Jørgen Bloch-Petersen, Kbh. S

MotorClassic årsabonnement
Erik Hartwell, Fredericia
Martin Henningsen, Vanløse
Helle Christensen, Ringkøbing
Kim Escherich, Præstø
Peter Ryholl, Vonge
Hans Henrik Knudsen, Rudkøbing
Karsten Sorth, Fredericia
Peter Marcussen, Kbh. Ø
Gerd Rathenburg, Haderslev
Jens Carstensen, Odense SV