Der er langt fra de gamle københavnske bycykler, der peakede i 90’erne, til det moderne tohjulede transportmiddel, der efter planen i efteråret skal indtage cykelstierne i hovedstaden.
Det mest banebrydende ved de nye bycykler er den moderne gps-enhed, der sidder fast på styret. Foruden at vise vej, kan den fortælle om begivenheder og seværdigheder på din rute og oplyse om afgangstider med kollektiv trafik.
Bestil cyklen hjemmefra
De nye cykler promoveres under betegnelsen ”Gobike” og kommer efter planen på gaden i andet halvår af 2013.
På det tidspunkt bliver det ikke nødvendigt at smide en mønt i låsen for at benytte cyklen, men man skal betale for at bruge den f.eks. via sms eller med en kode, som man taster ind på den skærm, der sidder på cyklen.
Via en app på smartphonen kan man også reservere cyklen hjemmefra, så den står klar, når man ankommer til stationen med tog eller bil.
En klar forbedring i forhold til de nye bycyklers forgængere, mener FDM.
- Et moderne bycykelsystem kan være et alternativ til bilen, hvis det planlægges optimalt som en integreret del af de øvrige transportformer. Derfor er det en klar forbedring, at der nu kommer moderne bycykler i København til gavn for både byens daglige besøgende og pendlere samt for mobiliteten, påpeger konsulent i FDMs Økonomisk Politisk Sekretariat, Louise Skov.
Tiltrængt fornyelse
Sidste forår gennemførte FDM sammen med de øvrige europæiske bilklubber en stor test af bycyklerne i 40 europæiske byer fordelt på 18 lande. Her endte bycyklerne i København og Aarhus midt i feltet.
En udskiftning af de gamle bycykler har været tiltrængt.
- Det er ingen hemmelighed, at man indimellem holder i kø i hovedstaden. Med den nye bycykel får pendlerne nye transportmuligheder i forlængelse af den offentlige transport, og det kan mindske trængsel og miljøeffekten, siger Louise Skov.