Energiklasser på nye biler

Ligesom hårde hvidevarer er biler delt op i energiklasser. Se her, hvordan de forskellige energiklasser er defineret.

 Se her, hvordan de forskellige energiklasser på biler er definere
Bilist

EU-parlamentet og Danmark har i 2015 introduceret en skala for, hvor brændstoføkonomisk en ny bil skal være, for at de er med i de forskellige klasser. Skalaen er baseret på NEDC-normen, som blev erstattet af WLTP-normen i 2018. 

Som noget nyt introducerede man tre nye klasser, idet A-kategorien blev udvidet med A+++, A++ og A+.

Fra og med den 1. september 2018 har nyregistrerede personbiler, der sælges i EU, skulle have deres brændstofforbrug målt efter den nye målemetode - WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).

Få hjælp til bilkøbet

Da diesel- og benzinbiler ikke udleder lige meget CO2 pr. forbrugt liter brændstof, er klasserne ikke ens for de to biltyper.

Energiklasser Brændstofforbrug km/l  
 
  Benzin Diesel
A+++ Mindst 28,4 Mindst 31,9
A++ 20,8 - 28,3 23,2-31,8
A+ 16,6 - 20,7 18,6-23,1
A 15,0-16,5 16,9-18,5
B 12,7-14,9 14,3-16,8
C 11,8-12,6 13,3-14,2
D 10,3-11,7 11,7-13,2
E 9,8-10,2 10,9-11,6
F 8,7-9,7 9,8-10,8
G Under 8,7 Under 9,7

Læs mere: El- og hybridbiler