Af Torben Arent og Anders Wendt Jensen
Car2go: Lille og væver
Car2go har boltret sig i byen i godt et år og tilbyder transport i benzindrevne udgaver af den gamle Smart Fortwo. 200 biler er der. Som navnet antyder, er der kun plads til to personer.
Fordelen ved den lille bil - 2,70 m i længden - er, at parkering kræver endnu mindre plads end DriveNows BMW i3. Bilen er i det hele taget vældig praktisk til bykørsel med sin lille vendediameter og selvskiftende gearkasse. Eneste uvante: Tændingsnøglen sidder i midterkonsollen ? og hvis du uforvarende kommer til at trykke på en knap på siden af gearvælgeren, går bilen over i manuel tilstand. Bilen bringes tilbage til automatik ved et tryk på en lille knap på siden af gearvælgeren.
Når bilen er fundet, låses den op ved at holde kundekortet ind mod forruden, men bilen bruger lang tid på at kalde op til centralen og godkende én. Omkring 12 sekunder ? og det føles som en evighed i regnvejr.
Når døren åbnes, lyder der en velkomsthilsen, og proceduren med pinkode og at angive, om bilen er ren og uden skader, er ret hurtigt klaret. Du guides igennem, og ellers ligger der en pixibrugsvejledning i bilen, ligesom der er telefonisk kontakt til kundeservice ved et tryk på en knap i bilen.
Navigationsanlægget har tilsyneladende ikke oplysninger om aktuel trafikinformation. Æv. Appen er nem at bruge. Nærmeste biler vises, og det kræver blot et enkelt tryk at reservere ? og så er bilen din i 30 minutter. Kortet viser tydeligt, hvor grænsen for zonen går.
Loft over timeprisen
Car2go, der er et Daimler-selskab, har siden BMW-konkurrentens ankomst sænket prisen, i hvert fald året ud. Særligt den maksimale timepris på 99 kr. er fin, da den fjerner den økonomiske stress, der kan være ved at sidde fast i trafikken, mens taxametret tikker.
Største ulempe ved Car2go er umiddelbart den noget begrænsede zone, hvor bilerne kan hentes og efterlades.
Oprettelsen, der foregår pr. smartphone eller computer, er ukompliceret og hurtig ? under fem minutter ? men derefter skal man møde op i en 3-telebutik og vise kørekortet. Lidt gammeldags.
Når fakturaen ankommer pr. mail, er det forvirrende, at afsenderen er ?Moovel?, og man kan kun se totalprisen for den pågældende periode. Det er nødvendigt at logge ind på hjemmesiden for at tjekke prisen for hver tur. Og så er det mærkeligt, at tiderne opgives som a.m./p.m., og det er utilfredsstillende, at prisen for hver tur angives uden moms. Kun totalen er med moms.
- Car2go benytter topersoners Smart Fortwo. Ikke verdens mest velkørende, men praktisk i byen.
- Bilen åbnes med medlemskortet, der holdes op mod forruden.
- Du skal svare på, om bilen er ren ind- og udvendigt.
- Tændingsnøglen sidder ved navigationsskærmen.
Drive Now: Hurtig og elektrisk
Drive Now er hovedstadens nyeste transporttilbud og er unik ved udelukkende at tilbyde elbiler: 400 eksemplarer af BMW i3. Ud over at være et transportmiddel er det også en måde at prøve en elbil på. Den er sjov at køre, men også lidt uvant i indretning og betjening, så bilen kræver lidt tilvænning.
Bilen åbnes let ved at holde et Rejsekort eller et medlemskort op til forruden, men når du er kommet ind, tager det lang tid at komme ud at køre. Brugeren skal igennem ca. 10 skærmbilleder med punkter om forsikring, introduktion til bilen m.v.
Der er plads til fire personer og rimeligt med bagage i den lille bil. Husk, at bagdøren skal lukkes inden fordøren. i3 accelererer hurtigt og er næsten lydløs, men du skal vænne dig til, at den bremser, når speederen slippes. Det får den til at køre i ryk, indtil du har vænnet dig til det.
Kø til fire kr. i minuttet
Knappen til at navigere i menuen med sidder mellem sæderne, og det kan være svært straks at afkode. Navigationsanlægget har tilsyneladende ikke aktuel trafikinformation.
Drive Now har en dejlig stor zone, som strækker sig fra Hellerup Station i nord til Tårnby i syd. I nogle af yderzonerne koster det ekstra ? 25 kr. for at efterlade den i navngivne yderområder som f.eks. Tuborg Havn, DTU i Lyngby eller Hvidovre hospital.
Som når du kører taxa, kan det være frustrerende at holde i kø, mens taxametret tikker til fire kr. i minuttet. Du belønnes for at sætte bilen til opladning, hvis der er færre end 30 kilometers kørsel tilbage i batteriet ? husk at følge brugsvejledningen slavisk de første gange for at få det gjort rigtigt.
Appen gør, at det er nemt at finde og reservere nærmeste bil, men reservationen er kun gyldig i 15 minutter. Appen viser, hvor meget strøm der er tilbage, og når bilen er reserveret, kan du se, om den har skader. Appen viser desværre ikke den zone, du kan aflevere bilen i.
Oprettelse som kunde foregår udelukkende pr. computer og smartphone, og proceduren er langvarig. Motor oplevede i et tilfælde, at oprettelsen ikke kunne gennemføres på tre uger, og kundeservicen var ualmindelig langsom og inkompetent.
Hos Drive Now kan et Rejsekort bruges som nøgle til bilerne, men der er ingen rabat ved at benytte DriveNow og kollektiv transport på samme rejse.
Fakturaen kommer pr. mail med en overskuelig pdf med priser, længde m.m. for hver tur. Minutprisen angives dog ekskl. moms, og kun totalprisen pr. tur er med moms.
- Drive Now benytter den firepersoners BMW i 3, der både er velkørende og særdeles hurtig i accelerationen.
- Den kollektive transports Rejsekortet fungerer som adgangskort.
- Også hos Drive Now skal du tage stilling til, hvor ren bilen er.
- Betjeningen af velkomstskærmen og navigationsanlægget foregår via en knap mellem sæderne.
SE OGSÅ VIDEO FRA TESTEN: En tur ud i delebiler
SE SKEMA: Sammenligning af priser på de to delebilsordninger (pdf)
Tvivlsomme gebyrer ved bøder og skader
Der er altid noget med småt, også når det gælder at bruge delebiler. FDMs jurister peger bl.a. på, at du især skal læse det med småt særligt om gebyrer og bod for overtrædelse af diverse forhold, f.eks. parkeringsregler. Nogle af gebyrerne overstiger nemlig langt de faktiske omkostninger ved eksempelvis at videresende en P-afgift.
Herudover har Car2go gebyrer af tvivlsom karakter. Særligt iøjnefaldende er: ?Særlige tilfælde, ulovlige hændelser, brud på vilkår 5.000 kr.?.
? Hvem fastsætter, når der er brud på vilkår, og hvordan er beløbet opgjort ? der er ikke nødvendigvis tale om erstatning, men derimod en voldsom bod, som ikke hænger sammen med det tab, som udlejer lider, siger juridisk chef i FDM Per Alkestrup.
Per Alkestrup stiller også spørgsmålstegn ved viderefakturering af reparationsregninger. Hvem varetager kundens interesser og sikrer, at reparationen ikke bliver unødvendig dyr eller måske var overflødig, hvis kunden ikke er medlem af FDM? Orienteres kunden, inden bilen sendes til reparation, så hun har mulighed for at varetage sine interesser?
Denne test har tidligere været bragt i Motor nr. 11/2015.