Sveden tørres af panden. Ikke i spillet men i virkeligheden. GT Sport kræver koncentration, kræver fokus og giver en intens raceroplevelse. Det gælder især den nye online-del, hvor du kører race mod rigtige mennesker. Det er her spillet kommer til live, især for denne anmelder.
20 år og still going strong
Gran Turismo serien startede for tyve år siden, og har alle dage sat den grafiske standard for bilspil. Her i 2017 er de stadig grafisk blandt de bedste, men heldigvis har de ofret mere energi på at få bilerne til at køre mere realistisk. Og det giver respekt for GT Sport.
Væk er det store tuningsunivers, hvor du kunne bygge stort set alle gadebiler om til en racerbil med 1.000 hk. I GT Sport kan du ikke modificere bilerne. De bliver i mange racerløb faktisk balanceret i forhold til konkurrenterne, så hestekræfter og vægt bliver ens, og det giver mere jævnbyrdige løb.
Og det er her, sveden på panden dukker op. For nu skal du kæmpe for at komme frem i feltet.
Kør Porsche, Ferrari og Lamborghini
Nyt i spillet er også Porsche, som en anden spilproducent havde rettigheden til tidligere. Og da Ferrari og Lamborghini allerede er om bord, så er de vigtigste plakatbiler med i spillet.
Nørderne vil glæde sig over mange originale gadebiler, men når først man starter med at spille, er det racerbilerne, der stjæler opmærksomheden.
Hver bil sin stil
Et punkt som GT Sport rammer helt rent, er bilernes karakteristik. Kører du en Ferrari 458 Italia, så føles den ilter og løs med bagenden. Naturligt fordi den har centermotor, og den karakteristik er taget med over i spillet.
Lamborghini har også centermotor, men deres biler er som i virkeligheden mere stabile. Tilsvarende kører Porscherne også, som en Porsche skal. Der er forskel på hvilken kørestil, du skal bruge til de forskellige biler, og det giver GT Sport en utrolig styrke.
Futuristisk biler
Helt en-til-en biler spillet dog aldrig. For selvom de har taget Le Mans-racere fra bl.a. Audi, Peugeot og Toyota med i spillet, så har japanerne ikke kunne lade være med at lave urealistiske futuristiske biler.
Der er en del virtuelle og meget hurtige biler, altid produceret på basis af et eksisterende bilmærke. Og måske har de taget dem med fordi de ikke har kunne få F1 ind i spillet. For purister er de ligegyldige, men min søn på 15 år er meget glad for dem.
Se anmeldelse af GT Sport:
Mange baner giver lang levetid
Banerne i Gran Turismo startede i 1997 med alle at være virtuelle. Altså baner som ikke findes i virkeligheden, men gradvist har rigtige baner som Le Mans og Nürburgring fået plads i spillet. Der er også kommet Interlagos, hvor det Brasilianske F1 GP køres.
Dertil kommer et par nye virtuelle baner, og de er alle interessante at køre på. De bibringer en afveksling der giver GT Sport en længere levetid.
Spil online
Men det er især online delen der trækker spillet op. Hvor hård kørsel straffes, og hvor du bliver matchet med andre kørere, der kører nogenlunde ligeså hurtigt som dig. Det giver en intensitet som Gran Turismo serien hidtil har savnet.
Tegneserieuniverset og de fantasifulde tuningsbiler er væk. Raceroplevelsen er kommet i centrum og på den måde er Gran Turismo blevet voksen. Men er det ikke også meget naturligt, når man fylder 20 år?
Pris: Set til 329 kr.
Vind spillet på FDM Motors facebookside
Bag om anmeldelsen
Denne spilanmeldelse er primært foretaget på et Logitech G29 rat, der er lavet til Gran Turismo på PS4. Og ønsker man at spille GT Sport som racerspil, bør et rat anskaffes. De fås på tilbud fra 1.500 kr.
GT Sport er i øvrigt første spil i Gran Turismo-serien, og fans af serien har dermed måtte vente fire år på et spil til PS4.