Vi er rekordglade for vores biler

Bilist

Den gennemsnitlige vurdering af bil, forhandler og værksted er højere end nogensinde i FDMs årlige AutoIndex, hvor BMW igen har de mest tilfredse bilejere

Den gennemsnitlige vurdering af bil, forhandler og værksted er højere end nogensinde i FDMs årlige AutoIndex
Fotograf:
Foto
FDM

Det er fedt at være bilejer! Vi er mange, der ikke er i tvivl. Men tallene i AutoIndex viser, at den er god nok – for det meste.

Den gennemsnitlige tilfredshed har aldrig været højere, siden FDMs årlige AutoIndex-undersøgelse blev udført første gang i 2003.

Den samlede vinder, der igen i år er BMW, tager førstepladsen med det højeste antal indekspoint nogensinde – nemlig 905 ud af 1.000 mulige.

"Det er ikke så overraskende, at BMW vinder AutoIndex igen, for de har gode biler og ekstremt loyale kunder. Bilmærket er dog ikke helt i top, når det gælder bilejernes tilfredshed med forhandlerne og værkstederne, men det rækker alligevel til en samlet førsteplads", siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i FDM.

Find din nye bil på biler.dk

Seat er årets højdespringer

På de næste pladser kommer Volvo og Mercedes-Benz. De to har byttet plads i forhold til sidste år. Volvo er rykket forbi det tyske mærke og er et af blot tre, der ikke er gået frem i forhold til året før. De to andre er Renault og Fiat.

Det er ikke så overraskende, at BMW vinder AutoIndex igen, for de har gode biler og ekstremt loyale kunder

Årets højdespringer er Seat, der stiger med 2,8 procent og hopper op på en plads som nummer 11 fra en plads sidste år som nummer 20. Gennemsnittet er steget med 0,7 procent.

"Det er svært at komme med en direkte årsag til Seats fremgang, men bilmærket har oplevet stor medvind på det seneste og er bl.a. kåret som årets bil i Danmark 2018 med den nye Arona. Det er givetvis en del af forklaringen," siger Søren W. Rasmussen

Læs mere Seat Arona - minibil på lange ben

Årets resultat i AutoIndex

Læs flere resultater fra AutoIndex i Motor nr.4/2018

36.000 bilejere er med i AutoIndex

I årets AutoIndex er der kun 21 mærker med, da Alfa Romeo er skredet i svinget, da der ikke er nok ejere, der har deltaget i undersøgelsen.

I starten af året har 36.000 bilejere besvaret et spørgeskema med flere end 120 spørgsmål i FDMs årlige AutoIndex-undersøgelse.

FDMs partner i AutoIndex, Loyalty Group, har indsamlet og bearbejdet svarene, hvor bilejerne har vurderet deres bil, forhandler og værksted på en skala fra 1 til 7. De er omregnet til indekspoint op til 1.000.

Tilfredsheden med bilmærkerne er en sum af fire kategorier, der vægtes således: Bilens komfort og kvalitet, 40 procent. Forhandlerens kompetencer, 20 procent. Værkstedets kompetencer, 20 procent. Loyalitet over for bilmærket, 20 procent.

Lodtrækning blandt bilejere

FDM takker alle deltagere for besvarelserne til AutoIndex 2018, og har trukket lod om følgende præmier:

Rejsegavekort på 10.000 kr.

Anker Nissen, Allerød

Rejsegavekort på 5.000 kr.

Inger Blom, Gistrup
Finn Schouboe-Olsen, Aarup
Lena Thomsen, Hvidovre

5 gavekort til FDM Netbutik på 1.000 kr.

Inge Larsen, Brønshøj
John Blichfeldt, Munkebo
Leif Roed Jakobsen, Horsens
Hans-Nicolai Lorenzen, Gråsten
Ole Friederich, Nibe

5 gavekort til FDM Netbutik på 500 kr.

Hanne Lauritsen, Ringkøbing
Henning Findshøj, Odense NØ
Bjarne Møller, Hvidesande
Mogens Holm, Skanderborg
Folmer Storgaard, Hammel

Af
Anders Wendt Jensen