Bedre service: Tankstationer åbner på motorveje

Både Holbækmotorvejen og Midtjyske Motorvej har nu fået tankstationer. Inden længe gælder det også Herningmotorvejen. Dermed er store brændstof-huller blevet lukket.

Tankstationen Springstrup Nord.
Bilist

100 km motorvej uden mulighed for at tanke. Det har været status flere steder i Danmark, men nu er de fleste huller ved at blive lukket.

På Holbækmotorvejen er der netop åbnet to tankstationer (i hver sin retning), og sidst i juni fik Midtjyske Motorvej ligeledes et sæt tankstationer.

Alle fire er ubemandede, men byder bl.a. på ’pusleplads’ med mulighed for at tjekke bilens lufttryk. Elbilister kan lade med hurtigladere fra Eon. Der er også motionsredskaber og wifi.

Overvågning og ekstra lys

Tankstationen på Springstrup rasteplads.
Selv om F24-anlæggene på også motorvejsrastepladserne reklamerer med 'Altid billigt brændstof', skal man ikke forvente tilbudspriser. Da Motor tog dette billede på Springstrup Nord, var F24s 'vejledende pumpepriser' 11,39 kr. for 95 oktan og 9,69 kr. for diesel. Man betaler dermed tilsyneladende 40-50 øre ekstra pr. liter for motorvejsservicen. Foto: Torben Arent 

De ubemandede F24-tanke er ekstra godt oplyst, og der er kameraovervågning og hjertestartere af hensyn til trafikanternes tryghed og sikkerhed. Rastepladserne havde i forvejen toiletbygninger.

Tjek aktuelle brændstofpriser på FDM Benzinpriser

De ubemandede F24-tanke er ekstra godt oplyst, og der er kameraovervågning og hjertestartere af hensyn til trafikanternes tryghed og sikkerhed.

Stationerne på Holbækmotorvejen ligger på rasteplads Springstrup lige ved Holbæk, mens det på Midtjyske Motorvej er rasteanlæggene Søby lidt syd for Herning.

110 km uden brændstof

Hidtil har der reelt ikke været en eneste tankmulighed mellem færgehavnen på Sjællands Odde og København, en strækning på 110 km.

Og bilister, der kører sydpå fra Holstebro, har hidtil mødt den første tankstation ved Skærup syd for Vejle – efter 115 km.

Se mere: Tankstationer dropper listeprisen

FDM har kritiseret de manglende tankmuligheder flere gange, særligt i lyset af at det danske motorvejsnet i 1990erne blev sammenhængende.

Q8 driver stationerne

Motor mener

Bedre sent end aldrig. Det er godt, at Vejdirektoratet har bragt de gamle planer om tankstationer til live, så trafikanterne på danske motorveje nu har fornuftige muligheder for at få brændstof.

Det er energiselskabet Q8, der sammen med Vejdirektoratet står for opgraderingen af tankmulighederne på motorvejsnettet.

Se mere: Tre motorveje får tankstationer

Den stigende trafik på motorvejene har også været med til at vække de gamle planer om tankanlæg, kombineret med at de fleste nye anlæg er ubemandede.

I marts blev det første F24-anlæg åbnet på Hirtshalsmotorvejen, og sidst i 2018 indvies et bemandet Q8-tankanlæg på Herningmotorvejen/Silkeborgmotorvejen lidt øst for Silkeborg.

Der er ikke planer om flere tankstationer langs motorvejene. Blandt de større huller er de 115 km mellem rastepladserne Himmerland og Ejer Bavnehøj samt hele hovedstadsområdet.

Se kort (pdf) over alle rastepladser på danske motorveje. Kortet er senest opdateret i 2017.