Biltyvenes supervåben er nået til Danmark

Ved at scanne signalet i moderne ’bilnøgler’ kan biltyve stjæle bilen uden nøgle. De første sager er allerede set i Danmark. Se hvilke forholdsregler FDM anbefaler, du tager.

Med ny teknologi scanner biltyve signalet i den nøglefrie funktion, som mange nye biler har
Fotograf:

Foto

colourbox
Bilist

Ejere af biler med såkaldt nøglefri betjening, bør tage sig i agt. Noget tyder nemlig på, at et af biltyvenes mest avancerede værktøjer er nået til Danmark.

Med værktøjet scanner biltyvene signalet mellem den nøglefri teknologi og bilen, som flere nye bilmodeller har. Dermed kan tyvene uhindret åbne bilens døre, trykke på startknappen og køre ubemærket væk.

vi må erkende, at det kan være svært helt at gardere sig mod tyveri af den her slags

Læs også: Det tager 15 sekunder at stjæle en bil

Velkendt i udlandet

Som FDM tidligere har beskrevet, har udstyret allerede været brugt af kriminelle i blandt andet Tyskland. At det nu er nået til Danmark, vidner en ny sag fra Aarhus om. Her er to udenlandske biltyve netop blevet dømt for at have stjålet en række luksusbiler, der senere blev fundet i en lade i Jylland.

Ifølge Østjyllands Politi er det sket ved netop at scanne signalet fra ejernes nøgler.

Læs også: FAQ om nøglefri funktion af bilen

Tag forholdsregler

Selvom det som bilejer kan være svært at gardere sig helt mod biltyvenes nyeste værktøj, er der dog forholdsregler, FDM anbefaler, at bilejere tager:

  • Læg ikke bilnøglen for tæt på vinduer eller hoveddøre derhjemme, da signalet kan scannes udefra
  • Slå den automatiske fjernbetjening fra, så bilen skal låses manuelt med ’bilnøglen’, som det kendes fra alm. centrallås
  • Parkerer man offentligt, og er den nøglefrie funktion slået fra, kan det også være en god idé at tage i håndtaget for at se, om bilen faktisk også er låser manuelt med centrallåsen

Læs også: Stjålet bil - hva' så?

”Vi får løbende henvendelser fra medlemmer med biler med nøglefri betjening, som er bekymret for, om deres biler nu er meget udsatte for tyveri. Og vi må erkende, at det kan være svært helt at gardere sig mod tyveri af den her slags,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto, og tilføjer:  

”Man kan forsøge at tage sine forholdsregler, men så forsvinder ideen med den nøglefri teknologi. Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at nye biler kan have sådan en sikkerhedsbrist. Ansvaret for at få lukket hullerne ligger hos bilproducenterne, og vi kan kun tilskynde dem til at tage problematikken alvorlig.”

Ifølge Østjyllands Politi er det første gang, at man herhjemme er stødt på sager om biltyveri af den slags.

Læs også: Indbrud i biler er blevet usynlige