Selv om 2017 af DMI som helhed blev betegnet som varmere, tørrere og en anelse mere solrig end gennemsnittet (2006-15), så var vinteren 2017/2018 ikke et år, hvor vinterdækkene skulle blive på hylderne. Der var nemlig masser af dage, hvor vinterdækkene var det bedste valg til bilen.
Første frost kommer tidligt
Allerede i oktober sidste år kom efterårets første frost. Det er ifølge DMI til normal tid. I 2017 var årets samlede antal frostdøgn 57,5 for landet som helhed. Et meteorologisk frostdøgn er, når døgnets minimumtemperatur kommer under 0°C et sted i landet. I år har vi faktisk oplevet den første morgen med frost allerede d. 24. september.
Selv om meteorologerne måske lover en vinter uden meget sne, betyder det ikke, at vinterdækkene er overflødige
Vinterdæk behøver ikke sne og is
De fleste ved godt, at vinterdæk er det bedste valg, når der er frost, rim- og sneglatte veje. En undersøgelse fra FDM viser dog, at det også er vigtigt, at have vinterdæk på, når der er våde vinterveje. Og vinteren 2017/2018 bød på masser af våde og kolde veje. Efteråret i 2017 blev ifølge DMI det 9. vådeste siden 1874.
Se også: Vejhjælp, hjulskifte og vintertjek i dit FDM medlemskab
Hvornår skal man skifte til vinterdæk?
Vinterdækvejr i 2017
Årets samlede antal frostdøgn blev 57,5 for landet som helhed
9. oktober blev efterårets første meteorologiske frost målt
20. november faldt efterårets første sne i Nordøstsjælland
Der var i alt otte døgn med snedække – hvilket er meget under det normale (33 døgn)
Det blev det 9. vådeste efterår siden 1874
2017 var det 10. vådeste år siden 1874
Kilde: DMI
Vintervejret i Danmark er skiftende og uforudsigeligt. Da de færreste kan lade bilen stå i tilfælde af dårligt vejr, gælder det om, at have de mest velegnede dæk på i god tid inden vintervejret viser sig. En god tommelfingerregel for, hvornår du skal montere vinterdæk er derfor, at montere vinterdæk omkring efterårsferien.
”Vi anbefaler, at du skifter til vinterdæk omkring slutningen af oktober. Her stiger risikoen for våde vinterveje og frost om morgenen. Det er også et godt tidspunkt i forhold til dækcentrene, hvor der er knap så meget pres på, som når den første sne varsles", siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, og fortsætter:
”Selv om meteorologerne måske lover en vinter uden meget sne, betyder det ikke, at vinterdækkene er overflødige. Bremseegenskaberne for vinterdæk på våde vinterveje er bedre end for sommerdæk og skulle der komme sne, er vinterdækkene så meget bedre, at man næsten ikke kan forestille sig forskellen. Så er du afhængig af, at kunne køre bil hele vinteren, så er det med at få vinterdækkene på i god tid.
Find de bedste vinterdæk i FDMs test
Et godt vinterdæk skal som minimum klare sig godt på våd vej og på sne og is. Se årets vinterdæktest fra FDM, hvis du er i tvivl om, hvilket vinterdæk, du skal vælge.