Elbiler skal ikke have skiftet olie ligesom benzin- og dieselbiler. Til gengæld ser kølervæske til batterierne ud til at kunne blive elbilens motorolie.
I hvert fald på nogle modeller. Hyundai og Kia har netop forkortet skifteintervallet på kølervæsken fra ti år (højst 210.000 km) til blot tre år (højst 60.000 km).
Det gælder for alle biler i modelår 2020, men for Kia gælder det også for nogle biler før modelårsskiftet. Årsagen er, at man har valgt en ny type kølervæske, som har særlige lave ledende egenskaber, men som ikke kan holde lige så længe som den væske, man brugte i starten.
Lyt til FDMs podcast, hvor vi gennemgår historien
Servicekampagner hos Kia
Hyundai havde angivet de nye skifteintervaller i servicehæftet, men det havde Kia ikke fået rettet for nogle af deres første biler.
Derfor har Kia Danmark valgt at lade tvivlen komme deres kunder til gode og lavet en række servicekampagner, som starter med en opdatering af instruktionsbogen med de korrekte anbefalinger. Men også at bilejeren uden omkostning kan få skiftet kølervæsken de første tre gange.
Læs også: Når bilen skal til service
Dermed skal kunden reelt ikke skal betale for kølervæskeskift, før bilen er tolv år gammel eller har kørt 240.000 km. Der er op til 140 e-Soul/e-Niro-modeller, som er omfattet af servicekampagnerne. Du kan spørge dit værksted, om det gælder din bil.
På udkig efter elbil? Få hjælp af FDM:
Hvad koster kølervæskeskift?
Der bruges kølervæske med enten lang levetid eller meget lav ledeevne, og især den sidste type er dyr. Men det er et område, hvor der er stor udvikling og konkurrence, ligesom man kender det fra olieindustrien.
- Priserne er p.t. omkring 10.000 kr., men vi forventer, at kølervæskens pris lander på et niveau for, hvad almindelig long life-kølervæske koster. Så prisen for kølervæskeskift med arbejdsløn kommer nok til at ligge i omegnen af 3.000 kr., lyder vurderingen fra Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent i FDM Rådgivning.
Læs også: FDMs generelle anbefalinger i forhold til service- og reparationsaftaler
Han understreger, at FDM anbefaler, at man følger fabrikantens forskrifter for udskiftning af kølervæsken også i forhold til, hvilken type kølervæske der skal benyttes.
Årsagen er, at der kan opstå fejl eller skader på bilens højvoltskomponenter såsom elmotor, inverter eller lignende, hvis man ikke bruger kølervæske, som har lavt ledende egenskaber.
Kølervæskeskift indeholdt i serviceaftaler
Vælger man at tegne en service- og reparationsaftale på sin Hyundai gennem mærkets forhandlernetværk, er udskiftning af kølervæske til batterierne med i aftalen.
Aftalen koster 5.628 kr. om året ved en aftale, der løber over fem år og 100.000 km. Kia har ikke landsdækkende service- og reparationsaftaler, men den store forhandlerkæde Andersen og Martini tilbyder en såkaldt Guld-aftale, der også indeholder udskiftning af kølervæske omkring batteriet.
Kølervæskeskift gælder ikke alle elbiler
Det er ikke alle elbiler, som har kølervæske ved batterierne. Det gælder eksempelvis for biler som Nissan Leaf, VW e-Up og VW e-Golf. Audi e-tron, BMW i3, Renault Zoë og Teslas tre modeller afkøles batterierne med væske, men her er der ikke et udskiftningsinterval, da det forventes, at kølervæsken holder hele bilens levetid.