Tesla dækker nu dyr fejl

Regninger på over 20.000 kr. for defekt skærm er nu historie for ejere af Tesla Model S og X. Tesla erkender produktfejl på et hukommelseskort, og har justeret garantien.

Skærmen i Tesla Model S og Model X kan gå i sort, hvis bilen er bygget før marts 2018
Bilist

En sort skærm har mødt mange ejere af Tesla Model S og X, der er produceret før marts 2018. Fejlen, også kendt som MCU 1 eller eMMC, er at hukommelseskortet der er indbygget i mediecenteret stopper med at virke, og så går skærmen i sort. Ifølge den amerikanske myndighed NHTSA kan over 30 pct. af bilerne være påvirket af fejlen. 

Tidligere har Tesla tilbudt at skifte skærmen for 20.000-25.000 kr., og disse høje priser har betydet, at kunder har valgt alternative reparationer på det frie marked. Herhjemme har en specialist tilbudt at opgradere chipkortet og mobilforbindelsen for 5.500 kr. I løbet af sommeren 2020 begyndte Tesla at opgradere hukommelseskortet fra 8 GB til 64 GB, her skulle prisen ligge i omegnen af 3.500-4.000 kr. afhængig af værkstedstiden. Og her til november anerkendte Tesla, at der var tale om en fejl på bilen og justerede garantien på Tesla Model S og X. 

Tesla garanti i 8 år og 160.000 km

Tesla kalder det et ”warranty adjustment program”, og det må tolkes således, at garantierne for Model S og X bliver justeret med yderligere dækning af netop hukommelseskortet. Garantien dækker i otte år fra den første dag, bilen har været taget i brug. Garantiprogrammet dækker dog kun op til 160.000 km, hvilket vil dække mange ejere, men ikke alle, da især Tesla Model S har været en populær elbil for pendlere. 

Der er ikke tale om en tilbagekaldelse, og derfor skal ejerne heller ikke komme ind til tjek hos Tesla. De kan heller ikke få skiftet hukommelseskortet for en sikkerheds skyld på nuværende tidspunkt. Men der er meget fokus på sagen i USA, og NHTSA, der bl.a. står for crashtests af nye biler og tilbagekaldelser i USA, følger sagen tæt. 

Tesla Model S (billedet) og Model X kan have fejl i et hukommelseskort, og derfor justerer Tesla garantien på de to modeller.
Tesla Model S (billedet) og Model X kan have fejl i et hukommelseskort, og derfor justerer Tesla garantien på de to modeller.

FDM: Godt at Tesla retter op

- Det er glædeligt, at Tesla endelig anerkender problemstillingen, som deres valg af komponenter har medført for deres kunder. Det har virket stødende, at Tesla har produceret bilen med en ringe komponent og efterfølgende har opkrævet en høj pris for reparationen af denne fejl, siger Michael Ern Nielsen, jurist i FDM Rådgivning.

Han påpeger, at selvom der er begrænsninger på otte år og 160.000 km, så er den enkelte Tesla-ejer nu i en bedre position. 

- Det er meget positivt, at Tesla også vil tilbagebetale for reparationer, der er udført, herunder for reparationer udført hos andre værksteder end Teslas egne, tilføjer Michael Ern Nielsen. Tesla dækker dog ikke udbedringer foretaget på et frit værksted efter den 19. november 2020. 

Få FDM rådgivning

Godt 4.100 biler i Danmark

Justeringen af garantien gælder cirka 3.900 Model S og godt 200 Model X i Danmark. Hvis ejerne allerede har betalt for udbedring af fejlen, kan de søge om at få pengene refunderet senest i februar 2021. Tesla tager dog forbehold for, at fejlen skal skyldes det defekte hukommelseskort, og at man skal opfylde en række vilkår. Tesla opfordrer ejerne til at opgradere til nyeste software, da det kan forlænge levetiden på det oprindelige hukommelseskort. 

Hvis fejlen opstår, siger Tesla, at det ikke er farligt at køre i bilen. Dog skal du være opmærksom på, at der er mange funktioner, som ikke nødvendigvis virker. Herunder blinklys, styring af bilens lys generelt, klimaanlæg og ladestatus, og hvis skærmen er død, kan du ikke bruge pin2drive, hvor man indtaster en pinkode, før du kan køre med bilen.

Eksternt link: Teslas betingelser for justeret garanti (åbner i nyt faneblad)