Bilpriser på rutsjetur: Se taberne og vinderne her
Nyt om trafik og biler
10. december 2020


En helt ny måde at beregne bilafgifter på giver en række vindere og tabere. Vi giver dig tips til de biler, der bliver billigere med de nye afgifter. Og naturligvis også dem, som du skal købe som en tidlig julegave – en form for Black Friday for bilkøbere.
Der er gang i bilmarkedet lige nu. For selvom bilafgifterne generelt set er på niveau med afgifterne i 2020, så betyder et helt nyt afgiftssystem, at nogle biler bliver markant dyrere, mens andre falder i pris. Derfor vil den kommende uge bliver lidt a la Black Friday for bilkøbere med masser af slagtilbud!
Man skal også lægge mærke til, at alle priser, der er kommet ud indtil nu, viser konsekvensen af de nye afgifter. I baggrunden arbejder alle bilimportører på højtryk med at lave de reelle priser, du kommer til at se i butikkerne i 2021.
For selvom afgifterne stiger eller falder med et bestemt beløb, så skal prislisterne se logiske ud hos forhandlerne. Derfor vil mindre afgiftsændringer på op til 10.000 kr. kunne blive opslugt, når prislisten skal trimmes til.
Men der er biler, som bliver så meget dyrere eller billigere, at de fortjener lidt ekstra opmærksomhed her og nu. De biler, som står til at stige mest p.t., er så forskellige biler som den elektriske Porsche Taycan Turbo S, hvis afgift stiger med 242.000 kr., og en Toyota Yaris Hybrid,hvor afgiften bliver 53.000 kr. højere.
Vi har opdelt, hvordan de nye afgifter påvirker bilpriserne efter drivlinje. Så gå på opdagelse i teksterne og ikke mindst tabellerne herunder. Og hold øje med bilmærkernes hjemmesider den kommende uge. Black Friday-feberen kommer til at rase med lagerbiler, kampagnemodeller og her-og-nu-tilbud.

Sådan påvirkes afgiften på elbiler
Grundreglen er, at alle elbiler, som koster under 510.000 kr., bliver fritaget for afgift . Det er godt for den almindelige bilkøber, for det betyder, at afgiften forbliver 0 kr. eller falder en anelse. Det betyder også, at Tesla Model 3 fortsat vil være en attraktiv bil på det danske marked. Ligesom Hyundai Kona, Kia e-Niro og VW ID.3 fortsat sælges med 0 kr. i afgift.
Er elbilerne dyrere, så falder afgiften et stykke ad vejen, eksempelvis vil en VW ID.4 1st Max falde 18.000 kr. Men når elbilerne bliver rigtig dyre, så stiger afgiften igen. Mest markant for markedets dyreste elbil, Porsche Taycan Turbo S, der stiger med 242.000 kr. Den og Audi e-tron er interessante at handle før den 18. december.
Teksten er redigeret januar 2021, tidligere stod der at elbiler der koster under 485.000 kr. var afgiftsfritaget.
Sådan påvirkes afgiften på plugin-hybrider
De billigste plugin-hybrider kommer til at undgå en afgiftsstigning, men allerede, når prisen passerer 260.000 kr., vil der komme afgift på bilen. Afgiften stiger lidt for de mellemdyre plugin-hybrider som VW Golf e-Hybrid, mens den falder på de dyrere modeller som VW Passat GTE. Det er interessant, fordi de begge har samme tekniske pakke.
Ford Kuga er den mest solgte plugin-hybrid i 2020, og her kommer priserne til at stige mellem 8.000 og 26.000 kr. afhængig af udstyrsniveauet. Det er relative små stigninger, som sikrer, at plugin-hybriden fortsat økonomisk er interessant for mange danske bilkøbere.
Da afgiftsmodellen for plugin-hybrider adskiller sig markant i forhold til det gamle afgiftssystem, så stikker afgifterne helt af og bliver uforudsigelige for de dyreste modeller. Eksempelvis falder afgiften på en Audi A6 med over 142.000 kr., og på en Porsche Panamera falder afgiften helt afsindige 591.000 kr. Højeste stigning, vi har set, tilfalder også en Porsche med 83.000 kr., mens afgiften på en Toyota RAV4 plugin-hybrid kommer til at stige med 75.000 kr. Det gør den interessant at handle til gamle afgifter!

Sådan påvirkes afgiften på hybridbilerne
Generelt bliver hybridbilerne dyrere. Det skyldes, at de under det gamle afgiftssystem fik et stort fradrag for en god brændstoføkonomi. Den slår ikke igennem på samme måde i det nye afgiftssystem, der mere er baseret på bilernes værdi og deres CO2-tal. Det rammer især de af Toyotas modeller, der kører længst på literen. Her er Toyota Yaris topscorer med en øget afgift på 53.000 kr.
Men også Hyundais hybridmodeller kommer til at stige i pris, og derfor er stort set alle hybrider interessante at købe til 2020-afgifter, hvis man kan nå det. Det bliver spændende at se, hvordan især Toyota kommer til at håndtere priserne på Yaris Hybrid fremadrettet.
Sådan påvirkes afgiften på dieselbilerne
De to mest tydelige tabere i afgiftsrouletten er hybridbilerne og dieselbilerne. Dieselbilerne har været meget udskældte i den offentlige debat, men byder også på god brændstoføkonomi. Det gør dem også interessante at handle på 2020-afgift. Især Peugeots modeller risikerer stigende priser i det nye år. Det gælder især for Danmarks mest solgte bil gennem de sidste par år, Peugeot 208, hvor afgiften stiger med 24.000 kr.
Men også Ford Fiesta med dieselmotor stiger kraftigt i afgift, og det understreger, at dieselbilerne har fået store fradrag for pæne forbrugstal tidligere. Nu bliver de ramt af, at fradragene fremadrettet primært kommer elbiler og plugin-hybrider til gode. Og at dieselbilerne bliver beskattet af prisen, der typisk er højere end benzinvarianterne, samt en afgift på CO2.
Sådan påvirkes afgiften på benzinbilerne
Ser man bort fra luksusbiler som Porsche Cayenne Turbo, der kommer til at stige 82.000 kr., så bliver afgifterne på benzinbilerne ikke påvirket i særlig høj grad. Enkelte biler kommer til at falde i afgift, men faldene er små. I mange tilfælde er afgiftsændringen så lille, at den kan blive opslugt, når bilimportørerne offentliggør deres prislister med 2021-priser.
De biler, der kan være interessante at købe før den 18. december, er mikrobiler som Toyota Aygo, hvor afgiften kommer til at stige med 10.000 kr. Samme afgiftsstigning ses på dens søstermodel Peugeot 108. Men selv efter stigningerne vil mikrobilerne fortsat være de billigste biler på markedet, og dermed også de billigste biler at eje. Men står du overfor at skulle skifte til en ny mikrobil nu, så er det med at slå til.