Sådan undgår du hedebølge i bilen

Det er irriterende og ubehageligt at komme tilbage til en steghed bil om sommeren. Men en bil i solen kan også være farlig for børn og dyr. Heldigvis kan du gøre noget ved det, både når du parkerer, og når du køber bil.

Desto mere du pakker bilen ind, desto koldere bliver kabinen.
Bilist

Temperaturen kan blive mere end fordoblet inde i kabinen efter en time i solen. Faktisk bliver bilen så ulidelig varm, at den uden besvær slår varmerekorden på jorden, der med 56°C netop er blevet sat i Death Valley. Det er også årsagen til, at man ikke må efterlade børn og dyr i bilen på p-pladsen.

Temperaturer målt inden- og udenfor en bil i solen

Temperaturen stiger hurtigt inde i bilen
Kilde: ADAC

Men hvad kan man gøre for at minimere varmen i kabinen, mens bilen holder parkeret? Det har FDMs søsterorganisation ADAC undersøgt. Det gode er, at du kan gøre en forskel, det ærgerlige er, at du ikke kan undgå, at bilen bliver varm.

Syv identiske Dacia Duster blev brugt til forsøget, der blev målt over fire timer midt på dagen, hvor solen stod højt. Fire blev udstyret med forskellige typer beskyttelse i forruden, og en fik solfilm på sideruderne. De sidste to var henholdsvis en hvid og en sort bil, der blot stod i solen, så man kunne se, om bilens farve gør en forskel. Og det gør den.

Bilerne stod med forskellig beskyttelse på i fire timer midt på dagen, hvor solen er stærkest.  Foto: ADAC
Bilerne stod med forskellig beskyttelse på i fire timer midt på dagen, hvor solen er stærkest. Foto: ADAC

Sådan beskytter du bedst bilen

Uden beskyttelse blev kabinen i bilen opvarmet til 53°C. Med et hvidt stykke stof over instrumentbordet inde i bilen steg temperaturen blot til 50°C. Det er den mindst effektive beskyttelse.

En reflekterende solskærm inde i kabinen var dog kun marginalt bedre. Her var temperaturen 49°C efter de fire timer. Ved at placere den reflekterende solskærm uden på forruden var temperaturen 45°C.

Den mest effektive løsning var at bruge et bilcover, som dækkede alle bilens ruder. Her var temperaturen 43°C – ti grader lavere end i bilen uden beskyttelse.

Temperaturer i kabinen ved forskellig beskyttelse

Her kan du se forskellen i kabine temperatur ved forskellige former for afdækning af bilen
Her kan du se forskellen i kabinetemperatur ved forskellige former for afdækning af bilen. Kilde: ADAC

Den lavere temperatur er måske ikke afgørende for dig som bilist, men fordelen ved at dække rat og sæder til er, at du undgår, at de bliver opvarmet af solen. For selvom der ikke var stor forskel på lufttemperaturen, så var temperaturen på rattet målt op til 70 grader. Ved at beskytte kabinen mod varme, blev rattet mellem 14 og 26°C køligere.

Generelt opsamler den sorte farve mere varme, så biler med sorte kabiner eller sort rat bliver også varmere. Derfor er det vigtigt, at solens stråler ikke rammer rat, sæder og gearstang, så du reelt kan køre i bilen uden at føle ubehag.

Sådan køler du hurtigt bilen ned

1) Parkér i skyggen – eller parkér med bagenden mod solen.

2) Åbn straks alle døre og bagklappen, når du kommer hen til bilen. I mange elbiler kan du aktivere køling af kabinen fra en app, før du kommer hen til bilen. 

3) Kør med åbne vinduer, indtil klimaanlægget begynder at køle luften ned. Brug recirkulation ved høj luftfugtighed og udetemperatur.

4) Tjek, at alle ventilationsdyser er åbne, og at temperaturen er sat til det samme (f.eks. 21 grader) i hele bilen.

5) Husk at servicere a/c-anlægget, så det køler optimalt.​​​​​​

Solfilm godt for børnene

Nogle bilister vælger at få solfilm på ruderne på bagdøre og ved bagagerummet. Det sænker kun lufttemperaturen i bilen med 2°C, men overfladen på sæderne i bilen var 9°C lavere.

Det gør en forskel både i forhold til komfort, men også sikkerheden for børnene. Har du ikke solfilm, kan du dække eksempelvis autostolen over med et hvidt klæde, så den ikke bliver så opvarmet, og så bør du naturligvis parkere, så børnenes sæder er i skygge.

Hvid bil køligere end sort bil

Bilens farve gør også en stor forskel på temperaturen inden i bilen. Dog er forskellen ikke lige så stor i kabinen, som forskellen på laktemperaturen. Her var der 21°C forskel på hvid og sort.

I kabinen var den hvide bil dog stadig 5°C koldere. Så dit valg af farve påvirker, hvor varm din bil bliver i sommervarmen.

Desto mere ruderne bliver dækket til, desto lavere er temperaturen. Og generelt skal tildækningen være udenpå bilen.  Foto: ADAC
Jo mere ruderne bliver dækket til, desto lavere er temperaturen. Og allerbedst virker det, hvis tildækningen er uden på bilen.  Foto: ADAC

 

Vil du beskytte mod solen?

Ønsker du at beskytte din kabine mod solens stråler, så kan du finde både solskærme og bilcovers i FDMshop.dk. Du kan også finde andre produkter til livet med bilen.

Se tilbud i FDMshop.dk