Nu skal bilejerne betale CO2-ejerafgift – sådan regnes den ud

Siden 1. juli er nye bilers halvårlige ejerafgift blevet beregnet ud fra bilens CO2-udledning. Frem mod 2026 vil alle ejerafgifter stige markant. Dyrest at køre dieselbil.

Nu skal nye bilejere betale CO2-ejerafgift
Bilist

Hvad enten den kommer som rudekuvert eller digitalt, er den halvårlige ejerafgift en fast post på bilbudgettet.

Er din bil indregistreret efter 1. juli 1997, har du hidtil betalt grøn ejerafgift, som beregnes ud fra bilens brændstofforbrug. Jo længere bilen kører på literen, jo billigere slipper du. Før den grønne ejerafgift blev indført, betalte man vægtafgift.

Køber du en ny bil, skal du imidlertid nu til at betale en ny type ejerafgift. 1. juli blev en ny halvårlig CO2-afgift nemlig indført. I stedet for brændstofforbruget beregnes afgiften nu ud fra, hvor mange gram CO2 køretøjet udleder pr. kilometer. Jo mindre CO2 der udledes pr. kilometer, jo lavere bliver afgiften.

Den nye CO2-afgift er en del af aftalen om omlægning af bilafgifterne, der blev indgået i december 2020, og gælder for både person- og varebiler, der er indregistreret første gang 1. juli 2021 eller senere. Det gælder også, hvis bilen er importeret fra udlandet.

Er din bil indregistreret før 1. juli 2021, forsætter du med at betale den hidtidige ejerafgift. For langt de fleste vil det altså være grøn ejerafgift.  

”Med den seneste omlægning af bilafgifterne har Folketinget øget fokus på bilernes CO2-udledning, hvilket den nye CO2-ejerafgift også er udtryk for. Det er et skridt i den rigtige retning. For selvom bilerne betaler nogenlunde det samme i ejerafgift, har forbrugerne med den nye ejerafgift fået et økonomisk incitament til i højere grad at vælge biler ud fra deres CO2-udledning, hvor det tidligere var brændstofforbruget,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru. 

Se Motorstyrelsens video om ejerafgifter: 

Hvilken ejerafgift skal du betale?

Vægtafgift:

Beregnes ud fra køretøjets vægt. Jo tungere køretøjet er, jo højere bliver vægtafgiften. Gælder for personbiler, der er registreret første gang i Danmark før 1. juli 1997, og for varebiler registreret første gang i Danmark før 18. marts 2009.

Grøn ejerafgift

Beregnes ud fra hvor langt bilen kører pr. km. Gælder for personbiler, der er indregistreret første gang i Danmark fra 1. juli 1997 til 30. juni 2021, og for varebiler, der er indregistreret første gang i Danmark i perioden 18. marts 2009 til 30. juni 2021.

CO2-afgift

Beregnes ud fra hvor mange gram CO2 køretøjet udleder pr. kilometer. Gælder for person- og varebiler, der er indregistreret første gang den 1. juli 2021 eller senere, uanset om første registrering er sket i Danmark eller udlandet.

Den nye CO2-afgift betyder, at samme bilmodel altså kan koste noget forskelligt i ejerafgift, alt efter om den er indregistreret før eller efter 1. juli 2021. Forskellen på de to ejerafgifter er dog reelt ikke ret stor.

Bilmodel Km/l CO2 g/km Grøn ejerafgift CO2-ejerafgift Forskel
Opel Astra (diesel) 24,4 118 580 kr. 540 kr. -40 kr.
Ford Kuga (plugin-hybrid) 37,5 26 410 kr. 330 kr. -80 kr.
Citroën C3 (benzin) 22,9 110 540 kr.  540 kr.  0 kr.

Afgifterne stiger

Hvad enten du betaler vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-afgift, står den til at stige de kommende år. Igen sker det som en del af aftalen om de nye bilafgifter.

Frem mod 2026 vil alle tre typer ejerafgift stige lige meget procentvis. For en benzinbil, der er indregistreret i 2018, og som kører 22 km/l, vil det betyde en stigning fra 580 kr. i år til 800 kr. i 2026.

Tilsvarende vil en benzinbil indregistreret efter 1. juli, og som udleder 114 g/km, stige fra 540 kr. i 2021 til 740 kr. i 2026. En ny elbil stiger fra 330 til 460 kr. Alle afgiftssatser er halvårlige.

Sådan stiger ejerafgifterne
År Stigning i forhold til 2021-sats
2022 3,0 pct.
2023 9,7 pct
2024 16,8 pct.
2025 24,4 pct
2026 36,9 pct.

Stigningen rammer dieselbilejere hårdest. Det skyldes, at man fra marts hævede den såkaldte udligningsafgift, som dieselbilejere betaler i tillæg til ejerafgiften, med 21 procent. Ligesom den grønne ejerafgift beregnes udligningsafgiften ud fra bilens brændstofforbrug.

”Kan man tale om tabere i de nye højere ejerafgifter, er det dieselbilerne. Ikke bare fordi ejerafgiften stiger, men især fordi udligningsafgiften tidligere i år tog et stort hop. Overvejer man en ny bil, betyder det, at man skal have et stort kørselsbehov, før diesel kan betale sig. Af samme årsag opfordrer vi generelt alle til at overveje en elbil, især hvis man har mulighed for at sætte en ladeboks op derhjemme,” siger Ilyas Dogru.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter.

Kontakt rådgivningen