Tandrem smuldrede på populær motor

15.000 kr. sparede Bjarne Trankjær, da FDM hjalp ham med at få kulance efter problemer med tandremmen på hans Peugeot. Problemet ses også på motorer fra Citroën, Ford og Opel.

Bjarne Trankjær fik kulance, da tandremmen i hans Peugeot 308 med e1,2-litersmotor smuldrede.
Bilist

Konstant lys på en advarselslampe med et motor­ikon i instrumentbordet fik Bjarne Trankjær til at køre sin Peugeot 308 1.2 e-THP 110 til sin lokale forhandler. Bilen havde ikke rundet 50.000 km og var godt tre år gammel, og fejlen viste sig at være en smuldret tandrem.

Tandremmen på denne motor ligger i et oliebad, og det har givet flere bilejere problemer med holdbarheden. Ud over at tandremmen var smuldret, så var der også kommet urenheder i olien, og det var usikkert, om også oliepumpen havde taget skade. Her fik Bjarne et overslag på 32.000 kr.

Heldigvis var det ikke tilfældet, og reparationen af motoren endte med en pris på godt 15.000 kr.

"Vi har hørt om flere tilfælde, hvor medlemmer har haft problemer netop med smuldrede tand­remme. Det er svært at opdage, fordi man skal have skilt motoren ad for at kunne se standen," siger teknisk rådgiver Peter Sahl.

Kan du få kulance?

Selvom Bjarne var sluppet med den mindst dyre regning, så kontaktede han FDM for at fortælle om sine erfaringer, da vi havde skrevet om problemet i Motor i foråret. FDM gik ind i Bjarnes sag og tog kontakt til Peugeot Danmark. Da de fik set på sagen, valgte de at tilbyde kulance i den konkrete sag, og Bjarne Trankjær fik derfor tilbagebetalt regningen.

"Hvis du har en større reparation på en bil, og har du været trofast kunde hos mærkeværkstedet og serviceret bilen efter forskrifterne, så bør du presse på for at få kulance. Også selvom bilens fabriksgaranti er udløbet, som den var i dette tilfælde," siger Peter Sahl.

Han pointerer, at det eksempelvis er vigtigt, at der er brugt den korrekte olie på bilen i forbindelse med service.

Hvilke bilmærker bliver ramt?

Husk at klage skriftligt til forhandleren, så du har dokumentation på forløbet. Bliver sagen afvist af forhandleren, kan du kontakte FDMs rådgivning, der kan give en vurdering i din konkrete sag.

1.2-litersmotoren bruges ikke kun i Peugeots modeller, men kan også findes i en Citroën eller en Opel. Dertil har FDM rådgivning også kendskab til enkelte sager med Fords EcoBoost-motor, der også havde problemer med smuldrede tandremme.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler.

Kontakt rådgivningen