Lækre biler har været en fast del af Agent 007-universet siden den første James Bond-films premiere for snart 60 år siden. Hvem husker ikke Bonds sølvgrå Aston Martin DB5 med katapultsæde og maskingeværer i lygterne? Eller den hvide Lotus Esprit, der blev til en ubåd?
Reklameværdien ved en bilrolle i en Bond-film er hævet over enhver tvivl – det er derfor, bilproducenterne nærmest står i kø for at være med. Og biler, der optræder på lærredet sammen med verdens mest kendte hemmelige agent, sælges til langt højere priser end andre eksemplarer af samme model.
Fem millioner for et karrosseri
Det viser en gennemgang af salgs- og auktionspriser på tidligere James Bond-biler, som det amerikanske bil-livsstilsfirma og klassiker-forsikringsselskab Hagerty har foretaget.
Største merpris står førnævnte Lotus Esprit for. En af filmbilerne fra „Spionen der elskede mig“ (1977) blev i 2013 solgt små 5,5 mio. kroner.
Det var 4.908 procent højere end den daværende normalpris på en tilsvarende Lotus Esprit – og der var ovenikøbet ikke tale om en rigtig bil, men et næsten tomt karrosseri, der blev benyttet i undervandsscenerne.

Højdespringende AMC
Nummer to på listen er den røde AMC Hornet, der i „Manden med den gyldne pistol“ (1974) foretog et spektakulært proptrækker-spring hen over en thailandsk flod. 785.000 kroner var prisen, da den i 2017 kom under hammeren – over 1.600 procent over den daværende normalpris for den amerikanske kompaktbil.
Tredjepladsen går til en Land Rover Defender 110 Double Cab-pickup, der i 2015 medvirkede i filmen „Spectre“. Tre år senere blev den solgt for 3,2 mio. kr., 937 procent over normalen.

Den mest berømte Bond-bil
Lidt overraskende skal vi ned på fjerdepladsen for at finde den mest berømte James Bond-bil af dem alle: Den sølvgrå Aston Martin DB5, som Agent 007 fik udleveret i „Goldfinger“ (1964) og siden har optrådt i talringe Bond-film, senest i „No Time to Die“ fra 2021.
På en auktion i 2019 gik en af to DB5’ere, der i 1965 blev indkøbt til filmen „Thunderball“, for 6,38 mio. dollars eller godt 40 mio. kroner – 759 procent mere end en tilsvarende DB5. Det hører dog med, at alle DB5’ere på grund af James Bond-proveniensen er meget dyrere end andre klassiske Aston Martin-modeller.

Skuffende billig Mustang
Men ifølge undersøgelsen er en Bond-rolle ingen garanti for en saftig merpris. En rød Ford Mustang Mach 1, der i 1971 medvirkede i „Diamanter varer evigt“, blev på en auktion i 2004 budt op i 23.000 dollars – „kun“ 37,5 procent over en tilsvarende bils daværende værdi.
Dermed nåede den ikke sælgerens mindstepris og blev ikke solgt.

Allerede inden premieren på „No Time to Die“ forsøgte en håbefuld britisk ejer i øvrigt at sælge en Mercedes 190 E fra 1991, der har en yderst beskeden birolle i filmen. Udbudsprisen på 8.991 pund eller små 58.000 kroner var 40 procent mere, end hvad sådan en bil normalt handles for i Storbritannien.

Vil du købe en Bond-bil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan hjælpe dig med at komme bag rattet af en James Bond-bilmodel.