December plejer af være lig med juletravlhed hos Euro NCAP, og i år er ingen undtagelse. Heller ikke selvom kravene til nye bilers sikkerhed forbliver uændrede i 2022.
I alt 15 biler er med i årets sidste test, heraf er de fire såkaldte genberegninger, da bilerne tidligere er testet i andre versioner. Af de øvrige 11 biler, som har mødt testmuren, klarer de syv sig til de maksimale fem stjerner, mens to biler får fire stjerner.
Opmærksomheden samler sig dog om de to billige elbiler, Renault Zoe og Dacia Spring, der begge dumper med henholdsvis nul og en enkelt Euro NCAP-stjerne. Det ringeste resultat i en Euro NCAP-test i flere år.
Se alle resultaterne fra Euro NCAP's test
Populær bil i hjemmeplejen
Renault Zoe, der fås fra 225.000 kr., er ellers en populær bil i mange kommuner, hvor den bl.a. bruges i hjemmeplejen. Renault Zoe blev tilbage i 2013 ganske vist testet til fem Euro NCAP-stjerner, men selvom bilen kom i en ny generation i 2019, er sikkerheden stort set ikke blevet forbedret siden. Derfor slår Renault Zoe sig også hårdt på de nye skrappere krav til sikkerheden i biler.
”Nul stjerner er ganske enkelt en skandale. Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er pivringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer. Derudover mangler den stort set alle de sikkerhedssystemer, der for længst er blevet standard i nye biler, men som til Zoe skal tilkøbes. Eksempelvis automatisk nødbremse. Selvom Renault Zoe ikke er mere usikker i dag, end den var i går, er det stadig et pinligt ringe resultat. Særligt når Renault i andre modeller har vist, at de godt kan lave sikre biler. Det er sjældent, at FDM fraråder, at man køber en bil, men i dette tilfælde går vi direkte ud og siger til kommende bilkøbere, at de skal se sig om efter en anden bil,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Dacia sparer sikkerheden væk
Også den lille elbil Dacia Spring, der fås fra 130.000 kr., dumper med bare én stjerne.
”Ideen om at lave en billig elbil er tiltalende, men hvis det betyder, at man ser stort på sikkerheden, som tilfældet er her, er det uholdbart. Dacia Spring klarer sig kun marginalt bedre end Renault Zoe, men stadig markant dårligere end andre nye biler. Det er beskæmmende, at Renault-koncernen, som ejer Dacia, lancerer en ny bil med så lavt et sikkerhedsniveau i 2021. Igen kan FDM kun fraråde køb af bilen,” siger Søren W. Rasmussen.
Ny Skoda har sikkerheden i orden
At en lav pris ikke nødvendigvis betyder en dårlig sikkerhed, er testen af den nye Skoda Fabia et eksempel på. Skoda Fabia har gennem årene været en populær bil blandt danskerne, og bilen opnåede i denne test topkarakteren fem stjerner.
”Pris og sikkerhed hænger ikke nødvendigvis sammen. Det viser Skoda med den nye Fabia. Prismæssigt ligger den mellem Dacia Spring og Renault Zoe, men den har ingen problemer med at køre alle fem Euro NCAP-stjerner i hus. Både kollisionssikkerheden og sikkerheden for bløde trafikanter er god, og alle de vigtige sikkerhedssystemer er standard, helt som de bør være. Et flot resultat, som Renault og Dacia godt kunne lære af,” siger Søren W. Rasmussen.
Sådan klarer testens biler sig:
- Audi A6 – plugin-hybrid: ***** Euro NCAP-stjerner (2018)
- BMW iX: ***** Euro NCAP-stjerner
- Dacia Spring: * Euro NCAP-stjerne
- Fiat 500e: **** Euro NCAP-stjerner
- Genesis G70: ***** Euro NCAP-stjerner
- Genesis GV70: ***** Euro NCAP-stjerner
- Mercedes-EQ EQB – elbiludgave af GLB: ***** Euro NCAP-stjerner (2019)
- Mercedes-EQ EQS: ***** Euro NCAP-stjerner
- MG Marvel R: **** Euro NCAP-stjerner
- Nissan Townstar – samme som Renault Kangoo: **** Euro NCAP-stjerner (2021)
- Nissan Qashqai: ***** Euro NCAP-stjerner
- Range Rover Evoque - plugin-hybrid: ***** Euro NCAP-stjerner (2019)
- Renault Zoe: 0 Euro NCAP-stjerner
- Skoda Fabia: ***** Euro NCAP-stjerner
- VW Caddy: ***** Euro NCAP-stjerner
Hvilket sikkerhedsudstyr skal din nye bil have?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler, teknik og sikkerhed.