Dækkene
El- og plugin-hybridbiler er tungere og accelererer hurtigt, og det stiller andre krav til dækkene.
Bilen bør derfor køre med dæk, der har lav rullemodstand og er udviklet til el- og hybridbiler.
Samtidig er det vigtigt at have det korrekte dæktryk – for lavt dæktryk øger rullemodstanden, og det bruger ekstra energi.
Din kørsel
Det giver næsten sig selv, at en højere hastighed betyder et større forbrug af strøm. Motors testhold oplever, at det koster omkring 20 procent af rækkevidden at køre 130 i stedet for 110 km/t. Men også f.eks. hurtige accelerationer, overhalinger og hårde nedbremsninger er uhensigtsmæssige for rækkevidden.
Hold i stedet en moderat hastighed og et roligt flow i din kørsel bl.a. med hjælp fra fartpiloten, og benyt motorbremsen, så batteriet får tilbageført energi ved hjælp af rekuperation.
Al den anden strøm
Elbilen bruger ikke kun strøm til fremdrift. Jo flere ting, der er tændt i bilen, desto mere energi kræver det.
Undgå unødvendig brug af varme, sædevarme, elbagrude, radio mv., hvis du ikke vil spise for meget af rækkevidden.
Sportslig opsætning
Kørslen kan typisk indstilles til Eco, Normal eller Sport, hvor bl.a. acceleration, topfart og varme fra klimaanlægget doseres, så det tilpasses den valgte indstilling.
Eco sparer på strømmen, bl.a. ved at accelerationen bliver langsommere, og det gør rækkevidden længere.
Lave temperaturer
Koldt vejr kan du ikke undgå, og temperaturen tapper ca. 1 procent af rækkevidden pr. grad i forhold til et udgangspunkt på 20 grader. Kører du normalt 400 km på en opladning ved 20 grader, skal du altså kun forvente at kunne køre 320 km ved 0 grader.
Men du kan hjælpe den kolde bil på vej ved at forvarme kabinen, mens den stadig lader. Så kan du også sætte dig ind i en varm og afrimet bil, og du sparer strøm til klimaanlægget undervejs. Om sommeren sparer du omvendt el ved at køle kabinen af inden køreturen.
Unødvendig vindmodstand
Det er svært at slå vejret, og ingen politikere har i nyere tid lovet medvind til nogen transportformer. Men forvent, at du kører lidt kortere i modvind.
Du kan mindske vindmodstanden ved at afmontere tagboks, tagbøjler eller påhængskøretøj, når det ikke er nødvendigt. Drop også nedrullede ruder og åbent soltag. Bredere eller tungere dæk giver også kortere rækkevidde.
Den forkerte rute
Normalt vil man vælge den rute, der er hurtigst. Men i en elbil kan det nogle gange betale sig at køre en anden vej. For selvom ruten på en landevej med lavere hastighed f.eks. tager 10 minutter længere end kørsel på motorvej, vil energiforbruget på landevejen være markant lavere og give længere rækkevidde.
Husk også at optimere din rute og undgå køkørsel ved at have aktiv navigation med trafikovervågning i realtid.
Illustrationer: Camilla Riis Meile
Har du brug for et godt råd?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.