Benzinpumper forvandles til lynladere hos Shell

Brændstofselskabet Shell går nu fuldtonet ind på lynladning af elbiler. Mange stationer er ved at få ladestandere, som til dels erstatter pumperne med flydende brændstof. Prisen er synlig som benzin- og dieselpriserne, og FDM-medlemmer får rabat. Desuden vil Shell tilbyde hjemmeladning.

Hos Shell bliver dagsprisen på strøm skiltet side om side med benzin og diesel.
Bilist

Endnu et brændstofselskab supplerer de klassiske brændstofpumper med lynhurtige elbilladere. Efter Circle K, Q8 og OK lancerer Shell nu et omfattende net af lynladere på sine servicestationer.

Den første – for enden af Helsingørmotorvejen i København – blev indviet 25. januar af transportministeren. Her fra begyndelsen får fem stationer i hovedstaden lynladere, og mange flere er planlagt.

Ved årets udgang forventer DCC Energi, der driver de 240 danske Shell-stationer, at 30 stationer har fået lynladere - typisk en dobbeltlader hvert sted. Udbygningen fortsætter i 2023, og det kan blive alt mellem 10 og 50 nye steder - afhængig af bl.a. efterspørgslen. 

Ladestanderne erstatter benzin- og dieselpumper og står derfor også under halvtag.
Ladestanderne erstatter benzin- og dieselpumper og står derfor også under halvtag.

Som at tanke benzin

Her er Shell-laderne

De første fem lynladere åbner nu i København: Lyngbyvej (Østerbro), Brøndby, Brønshøj, Kastrup og Vasbygade (Sydhavnen). Næste bølge bliver Aarhus, Odense og Aalborg samt ved trafik-knudepunkter og sommerhusområder.

For elbilisten vil oplevelsen være meget tæt på den, ejere af benzin- og dieselbiler har været vant til i årtier. Ved ankomst viser de store lystavler dagsprisen på en kilowatttime på lige fod med benzin og diesel.

Bilen skal heller ikke hen i et dunkelt hjørne, da ladestanderne står på helt samme måde som de traditionelle pumper under halvtag. Dermed er der også 'gennemkørsel', som bilister har været vant til, når de tankede brændstof.

Med lidt god vilje er det muligt at holde ved laderen med en almindelig trailer efterspændt.

Transportminister Benny Engelbrecht tog sig tid til at indvie den nye ladestander hos Shell på Lyngbyvej i København.
Transportminister Benny Engelbrecht tog sig tid til at indvie den nye ladestander hos Shell på Lyngbyvej i København.

Betales med betalingskort

Betalingen er også traditionel og ligetil. Et Shell-kort – eller et almindeligt betalingskort – sættes ind i en betalingsautomat ved siden af.

– Det er fantastisk, at man kan se prisen pr. kWh tydeligt, og nemme betalingsløsninger har vi også efterspurgt længe. Vi håber, at nemme betalingsmuligheder breder sig til nye og eksisterende hurtig- og lynladere, siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.

Inden længe vil det desuden blive muligt at betale med ladebrik fra en lang række udbydere, f.eks. Eon eller Plugsurfing.

Op til 300 kW

Opladningen kan reelt gå lige så hurtigt, som bilen kan tage imod. DCC Energi har valgt en utraditionel, asymmetrisk løsning, hvor laderen (fra den kinesiske producent Xcharge) på den ene side kan yde 300 kW og den på den anden side 120 (øges senere til 150). Når to biler lader samtidig, må de deles om de 300 kW.

De færreste af dagens elbiler kan tage imod ret meget over 150 kW i længere tid.

Betalingen sker helt, som bilister er vant til på tankstationerne: med kort i en betalingsautomat.
Betalingen sker helt, som bilister er vant til på tankstationerne: med kort i en betalingsautomat. Der suppleres snart med ladebrik. 

Ladehastigheden svarer til, at en VW ID.3 kan lades fra 10 til 80 procent på ca. 30 minutter, mens en Tesla Model 3 vil bruge omkring 25 minutter.

Korte ophold på 'tanken'

Shell beder om, at man kun lader til 80 procent eller maks. 30 minutter, og selskabet forventer, at elbilisterne oftest kun vil lade i 10-20 minutter.

Ladning med chademo-standarden er ikke muligt.

FDM anser det for glædeligt med nye aktører, som skærper konkurrencen på lademarkedet.

– Og så er der i den grad også brug for flere ladestandere, også et sted som Lyngbyvej, hvor det kan tage toppen af  presset på ladestandere i byerne, siger Ilyas Dogru.

Shell-stationerne får i første omgang en kombineret ladestander, der på den ene side kan give 300 kW og på den anden 120 (senere 150). Der er dog maks. 300 kW til deling.
Shell-stationerne får i første omgang en kombineret ladestander, der på den ene side kan give 300 kW og på den anden 120 (senere 150). Der er dog maks. 300 kW til deling.

Prisen for en lyn-leveret kilowatttime var på åbningsdagen fem kroner lige ud. Der er ikke tilknyttet nogen abonnementsordning eller rabat – med en interessant undtagelse.

FDM-rabat

FDM-medlemmer får rabat efter samme princip som med benzin og diesel.

Med et FDM/Shell Card er rabatten på 25 øre, mens FDM-medlemmer med betalingskort tilknyttet FDM-fordele sparer 2,5 procent. Det svarer pt. til 12,5 øre.

Læs også: FDM-medlemmer får rabat hos Shell

Hjemmeladning med Shell

Det bliver ikke kun på servicestationen, at bilister vil kunne tanke Shell-strøm, som går under navnet Recharge. DCC Energi vil inden længe lancere ladebokse til både private og virksomheder samt nye betalingsløsninger og roaming-aftaler. Det sidste vil ’på sigt’ give bilisterne adgang til over 300.000 ladestandere i Europa.

Hjemmeladning bliver et separat produkt, hvor kunden betaler en oprettelse/installation og derefter et abonnement for at have ladeboksen inkl. muligheden for afgiftsrefusion. Strømmen betaler man selv.

Der findes nu ca. 34.000 elbiler i Danmark. Desuden kan et mindre antal plugin-hybrider hurtiglade.

Få FDM-rabat på el hos Shell

Sådan får du rabat på el hos Shell, når du er medlem af FDM. Du vil også få rabat på køb af benzin og diesel. 

Få rabatten her