Hvad gør du hvis forhandleren bliver ved med at udsætte leveringen af din nye bil?

Der er flaskehals i leveringen af nye biler, og det betyder længere ventetid for bilkøberne. Men hvad gør du, hvis forhandleren igen og igen rykker datoen for, hvornår du kan få nøglerne til din bil?

Træt af at vente på din nye bil?
Bilist

Køber du ny bil, kan du få brug for en ekstra portion tålmodighed. Globale forsyningsproblemer har nemlig forlænget leveringen af visse bilmodeller med mange måneder. Det kan få bilforhandlere til at udskyde leveringen flere gange, og de kan måske ikke engang fortælle, hvornår du kan få bilen.

Derfor er der flere ting, du skal være opmærksom på i forbindelse med et bilkøb.

Inden du skriver under

Når du køber bil, bør du få alt på skrift i din slutseddel – uanset om du køber privat eller hos en forhandler. I slutsedlen skal sælger give de oplysninger om bilen, vedkommende kender til – f.eks. skader, serviceeftersyn og større reparationer.

Alle aftaler bør skrives ind i slutsedlen. Hvis bilen skal testes eller forbi din mekaniker til kontrol, bør det fremgå, hvem der betaler for det, og hvordan det klares.

"Når du handler med en bilforhandler, kan du tage forbehold for, at FDM kan godkende slutsedlen. Den underskrevne slutseddel sender du hurtigst muligt til FDM, og så gennemgår vi den og sikrer, at den er lovlig, og at du ikke bliver stillet dårligt med handlen. En af de hyppigste fejl er faktisk, at leveringsdatoen slet ikke er angivet", siger jurist i FDM Uffe Foged Jespersen.

Han anbefaler, at du gemmer oplysninger om det udstyr, der skal være i den bil, du skal have leveret.

Mens du venter på bilen

I ventetiden kan du ikke gøre så meget ud over løbende at spørge forhandleren, hvornår du får din bil. Stiger bilmodellen i pris, skal du som udgangspunkt ikke give mere end beløbet, der er aftalt i slutsedlen.

Falder den derimod i pris, skal du – i hvert fald i udgangspunktet – have bilen til den laveste pris.

Hvis din nuværende bil indgår i en byttehandel i forbindelse med købet af din nye bil, har du medmindre andet udtrykkeligt fremgår af slutsedlen, ret til at forlange den pris for bilen, som I har aftalt.

"Bilforhandleren kan som udgangspunkt ikke kræve, at prisen for din tidligere bil genforhandles på leveringstidspunktet, selvom levering udskydes med f.eks. et halvt år. Og det gælder, selvom din bil selvfølgelig vil have kørt flere kilometer, når du skal levere den til din bilforhandler, end den havde kørt, da købsaftalen blev indgået, medmindre du har aftalt andet med sælgeren, eller du har kørt uforholdsmæssigt meget i bilen i perioden. Skulle din gamle bil blive skadet eller gå i stykker, inden du kan levere den til din bilforhandler, er dette dog dit ansvar. Risikoen for skader på din bil overgår først på det tidspunkt, du leverer bilen til din bilforhandler", forklarer Uffe Foged Jespersen.

Indgår din nuværende bil ikke i handlen, kan du eventuelt overveje at sælge den nu og i stedet korttidslease en anden bil i mellemtiden, inden du får din nye bil.

Hvis du vil ud af aftalen

Slipper tålmodigheden op, og vil du ud af aftalen, er det ikke helt nemt. Der er nemlig ingen fortrydelsesret på bilhandler, som indgås hos en fysisk forhandler. Der kan derimod være fortrydelsesret, hvis købet er foretaget online.

Du kan ikke bare annullere aftalen uden at risikere et erstatningskrav fra forhandleren. Du har heller ikke krav på nogen form for godtgørelse ved forsinkelse. Men er bilen forsinket, kan du forlange, at købsaftalen ophæves, hvis forhandleren heller ikke inden for en ekstra rimelig frist kan levere.

FDM anbefaler, at du på skrift giver 14 dages ekstra frist.

Er der ikke aftalt en leveringsdato i slutsedlen, er du ikke forpligtet til at afvente levering af bilen i uendelig tid. Ifølge købeloven skal sælger levere inden for 30 dage fra aftaletidspunktet, hvis andet ikke er aftalt. Har sælger på købstidspunktet mundtligt tilkendegivet, at du først kan forvente levering om et halvt år, så vil det formentlig blive anset for den aftalte leveringsdato.

Har slutsedlen ingen dato, bør man anmode sælger om at give et (skriftligt) løfte om, hvornår bilen senest kan forventes leveret. Den vil være målestok for, hvornår bilen er forsinket.

"Vi anbefaler, at man forsøger at opnå en løsning med forhandleren", siger Uffe Foged Jespersen.

Har du brug for et godt råd?

Som medlem af FDM kan du få hjælp af vores rådgivning, hvis din nye bil er forsinket.

Kontakt rådgivningen