Så meget stiger plugin-hybriderne i afgift

Selvom det er kun godt et år siden, politikerne enedes om en langsigtet reform af bilafgifterne, sår regeringens støttepartier nu tvivl om aftalen, som de vil have genåbnet. Men der er ikke behov for en hovsaløsning, mener FDM. Afgifterne er nemlig allerede på vej op. Se her, hvordan afgifterne trappes op.

Opladning af plugin-hybrid
Bilist

Det er fra årsskiftet blevet lidt dyrere at skrive slutsedlen under på en plugin-hybrid.

1. januar tog afgiften på de populære biler nemlig – helt efter planen – et hop. I gennemsnit steg de med 15.000 kroner for en plugin-hybrid til 350.000 kroner. Og sådan vil det fortsætte de kommende år.

Mens registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler og de fleste elbiler – foreløbig – ligger fast, stiger afgiften på plugin-hybrider nemlig frem mod 2030, hvor de vil betale fuld registreringsafgift.

Afgiftstrappen er en del af sidste års store afgiftsomlægning, der blev indgået af regeringen, SF, Enhedslisten og Radikale Venstre, og som skal fremme salget af grønne biler. Målet er 775.000 elektriske biler i 2030.

FDM har beregnet, hvor meget registreringsafgiften på plugin-hybrider i forskellige prisklasser stiger i de kommende år.

Så meget påvirker afgiftstigningerne plugin-hybriderne

Advarer mod politisk hovsaløsning

Om den afgiftstrappe holder alle årene, er dog et åbent spørgsmål.

Efter den seneste tids kritik af plugin-hybridernes CO2-udledning og dermed også af de lempeligere afgifter kræver flere af partierne bag aftalen nemlig forliget genåbnet.

Hos FDM mener afdelingschef Torben Lund Kudsk dog, at der ikke er behov for politisk indgriben, og at endnu højere afgifter på plugin-hybriderne vil være et forkert håndtag at dreje på.

”Vi er i FDM glade for bilaftalen fra december 2020 (vedtaget februar 2021, red.). Med aftalen fremmer man fra politisk side netop det, man gerne vil have mere af, nemlig biler der kører helt eller delvist på el, mens man med højere afgifter hæmmer det, man gerne vil have mindre af, benzin- og dieselbiler,” siger Torben Lund Kudsk og tilføjer:

”Det er vigtigt at se bilaftalen i sin helhed og i hele dens tidsramme frem mod 2030. Når man over de kommende år hæver registreringsafgiften på plugin-hybrider, er det et udtryk for, at de er en overgangsteknologi. Plugin-hybriderne er en måde, hvorpå bilister, der ikke er klar til at tage det fulde spring til en elbil, kan køre mere grønt. Men i takt med at udbuddet af elbiler bliver større, og de får længere rækkevidde, hurtigere ladehastighed og lavere pris, er det klogt langsomt at udfase afgiftsfordelene til plugin-hybriderne. Men det skal ske i et tempo, hvor markedet og forbrugerne kan følge med. Sker det hurtigere, fordi politikerne ikke kan holde hovedet koldt, risikerer vi at sætte den grønne omstilling tilbage.”

Sådan påvirker afgifterne prisen på forskellige drivmidler

Afgifter kan bremse grøn omstilling

FDMs rådgivning får mange henvendelser fra medlemmer, som gerne vil tage springet til en grøn bil. Men især bekymringen om en tilstrækkelig ladeinfrastruktur får mange til at holde igen med at skifte til en elbil. For nogle kan løsningen derfor være en plugin-hybrid.

”Derfor er det gift for bilsalget og for forbrugerne, at der skabes så meget usikkerhed om afgiftsændringer. Reelt betyder det, at mange, som ville skrive under på en plugin-hybrid, rykker over til benzin for at være sikre. Det bekymrer os på vegne af den grønne omstilling. Det er velkendt, at otte ud af ti bilkøbere har benzin- og dieselbiler som alternativ til plugin-hybriderne og ikke nødvendigvis en elbil,” siger Torben Lund Kudsk.

Om det ender med en ny omlægning af afgifterne på plugin-hybriderne, er endnu uvist. Torsdag (10. februar, red.) skal den nye skatteminister i samråd om sagen.

Tag forbehold for afgiftsstigning

Ifølge den nuværende aftale er der udsigt til, at plugin-hybriderne tager endnu et hop fra senest 2023. Overvejer du en plugin-hybrid, og passer den til dit kørselsmønster, så de fleste daglige kilometer kan køres på el, er der altså penge at spare, hvis du køber den i år.

”Det bliver kun dyrere at vente med at skifte til en plugin-hybrid. Vi ved også, at der på nogle modeller kan være lang leveringstid. Kommer vi nogle måneder længere frem, kan det betyde, at bilerne først kan leveres omkring årsskiftet. Derfor anbefaler vi, at man i slutsedlen tager forbehold for evt. afgiftsstigninger, hvis bilen bliver forsinket, eller loven laves om,” siger Torben Lund Kudsk.

Bilkøbere, der allerede har købt og fået deres plugin-hybrid, vil formentlig ikke blive ramt af evt. afgiftsændringer.  

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af vores eksperter, der har den nyeste viden om elbiler og plugin-hybrider.

Kontakt rådgivningen