Smart teknik giver supersyn i trafikken og fjerner blinde vinkler

Lastbilchaufførerne har fået nyt udstyr til at holde øje med alle os andre på veje og cykelstier, så risikoen for ulykker minimeres. Kom med ud at køre med Dann, der har fået synet tilbage i de blinde vinkler

Kamera giver bredere udsyn til bilerne
Bilist

Det er ikke svært at få øje på lastbilerne i trafikken, for de fylder godt i landskabet, og der er mange af dem. Men du har nok ikke lagt mærke til, at stadig flere af førerhusene ændrer udseende. Sidespejlene, der ellers også er til at få øje på, er pillet af.

I stedet sidder der et lille kamera i hver side næsten helt oppe ved taget. Det digitale sidespejl set udefra 

For at finde ud af, hvad det går ud på, er vi taget med Dann Nielsen, der kører lastbil for H. Daugaard – en logistikvirksomhed med hovedsæde i Kolding. Vi fanger ham i udkanten af København, da han er på vej fra Sverige til Jylland med en trailer fyldt med træpiller.

Inden vi får lov at tage det sidste trin op i førerhuset, skal vi dog lige tage skoene af.

"I vil jo også gerne have, at folk tager skoene af, hvis de går ind i jeres soveværelse", siger lastbilchaufføren og griner.

Det er her, han både sover, ser TV, læser, brygger kaffe, varmer mad i mikroovnen og naturligvis kører på sine mange ture til primært Sverige, Tyskland, Holland og Østeuropa.

Fra sidespejle til kamera og todelte skærme

Han er stort set altid på farten og har kørt lastbil siden 1986. Da han startede, havde de lastbiler, han kørte, kun et enkelt sidespejl i højre side.

"Havde man brug for at se noget bagud til venstre side, kunne man jo bare stikke hovedet ud ad vinduet og dreje nakken", husker han om sine unge dage i lastbilsædet.

Det digitale sidespejl med vidvinkelDet virker som en meget fjern fortid, når man ser på udstyret i dag. I hver side af kabinen sidder en aflang skærm og viser, hvad kameraerne ser ned langs vogntoget. De er delt i to, og den nederste tredjedel er vidvinkel. Vi sætter stille og roligt i gang og bevæger os ud i morgentrafikken.

"Jeg har kørt med skærmene i snart et år. Det tager lidt tid at vænne sig til det, og det kan f.eks. være generende, at bilernes LED-lygter blinker, når de gengives på skærmen. Men der kommer indimellem opdateringer, der forbedrer systemet", forklarer Dann Nielsen.

Højresving med åbne øjne

Vi kommer frem til en rundkørsel, og der er tydeligt udsyn hele vejen ned ad begge sider af det godt 17 meter lange vogntog. Han glider fint videre ud ad tredje vej og skal snart svinge til højre.

En manøvre, der er særligt risikabel, når det sker i kryds, hvor der også er bløde trafikanter.

"Højre side har altid været et dilemma i lastbiler. I venstre side kan du i værste fald stikke hovedet ud og kigge. Det kan man ikke i højre side. Men nu kan jeg virkelig følge bilen rundt, når jeg svinger. Lige så snart jeg aktiverer blinklyset, indstiller kameraet sig helt anderledes, og når jeg drejer, er det vildt, så meget jeg kan se i forhold til tidligere. Der er fuldt udsyn, og det er meget mere klart end spejlene, der hele tiden skulle holdes rene", siger Dann Nielsen, inden han har sikret sig fri bane og tager svinget mod højre.

Systemet er udviklet af Mercedes-Benz og hedder MirrorCam. Andre producenter har lignende løsninger i deres førerhuse.

"Med spejlene var der mange blinde vinkler, og der kunne gemme sig noget bag selve spejlrammerne, der også fyldte en del. Men de er jo væk nu, så jeg kan også se mere ud ad vinduerne. Man kan så sige, at der er kommet mange flere cyklister at holde øje med, men alligevel føler jeg mig mere tryg ved at undgå en højresvingsulykke med det nye system".

Billede af chaufføren i artiklenAlle spejle er dog ikke fjernet på Danns lastbil. Der sidder stadig små spejle, så han kan se foran og ned langs siderne af førerhuset. De digitale sidespejle har kun øje for traileren.

Nemmere at overhale

Vi er kommet ned på motorvejen, hvor bilerne drøner forbi. Ved overhalinger vises afstanden til de andre trafikanter, og ikke mindst hvornår man selv er forbi den lastbil, man er ved at overhale.

"Det er ikke alle lastbilchauffører, der blinker med lyset for at signalere, at man er forbi dem og kan trække ind igen. Så her er stregerne med afstande en stor hjælp. Det er rigtig godt lavet", fortæller chaufføren.

Da vi skal bakke ind og parkere efter formiddagens tur, slår Dann manøvreringsudsyn til, så han kan se ekstra langt ud til siderne.

"Når man bakker, så knækker traileren, så man kunne ikke se meget i spejlene. Nu kan jeg se hele siden. Til gengæld skal man vænne sig til at bedømme afstanden på en anden måde, for det kan være svært at vurdere, hvor langt man er fra kanten bagved, selvom der er hjælpestreger", forklarer Dann Nielsen.

Det er ikke muligt at benytte bakkameraer, da det ikke er monteret på de sættevogne, som han kører med. De skiftes jævnligt ud, alt efter hvor han kører, og hvad han kører med.

"Men samlet set er det en stor fordel, og det er en fornøjelse at køre med. I dag ville jeg ikke undvære det".

Har du godt udsyn i trafikken?

I FDMshop.dk kan du købe et væld af gode produkter til bilen – også til at få dine ruder og spejle helt rene. Husk, at du som medlem af FDM handler med rabat.

Besøg FDMshop.dk