Det skal være nemmere at se, om en bil skader eller redder miljø og klima. Det mener EU, der vil hastegodkende et forslag med såkaldte ”klima-nummerplader”, der således allerede kan gennemføres om præcis et år.
Konkret skal elbiler fra denne dato have grønne nummerplader, og benzin- og dieselbiler skal have sorte. De omdiskuterede plugin-hybrider, der kører på både grøn strøm og sort benzin, skal have en ny udgave af de såkaldte papegøjeplader, der er både grønne og sorte.
– Lige nu diskuterer EU, hvor stor en del af nummerpladen på plugin-hybriderne, der skal være hhv. grøn og sort. Her mener FDM helt sikkert, at mindst halvdelen skal være grøn på de danske plader, da danskere generelt er bedre end andre folkefærd til at lade bilen op i hverdagen, siger chefkonsulent Dennis Lange fra FDM.
FDM vil ligeledes arbejde for, at ingen skal betale for de nye nummerplader, da de danske bilister allerede har betalt rigeligt til statskassen gennem skatter og afgifter.
Flere fordele ved nye nummerplader
Ud over den åbenlyse fordel ved at dele bilparken op i rene, urene og blandede biler, ser FDM mulighed for at øge både effektiviteten hos p-vagterne og sikkerheden for redningsmandskaber.
– P-vagterne vil kunne nå at udskrive langt flere afgifter, når de let kan springe elbilerne over og gå direkte til fossilbilerne. Og en redder kan jo let se, om det er en af de brandfarlige elbiler, og er dermed advaret mod at få både stød og forbrændinger, siger Dennis Lange.
Eneste umiddelbare ulempe, bilisternes organisation kan se, er, at farveblinde p-vagter og reddere kan have problemer med den grønne farve.
”Veteraner” raser over klima-shaming
Dennis Lange har hørt fra mange læsere af MotorClassic – FDMs magasin om klassiske biler – og herfra lyder ikke helt så positive toner. Bilentusiasterne erkender, at der indtil 1. april 1976 var sorte nummerplader i Danmark, og at disse pryder mange klassiske biler. Men man frygter, at de smukke, ældre biler vil blive sat i bås med svinende moderne benzin- og dieselbiler.
– Veteranfolket vil ikke være sorteper i denne sag. De er for længst holdt op med at komme bly i benzinen, og de har monteret blinklys og sat sikkerhedsseler i bilerne. Skal de nu også klima-shames? spørger Dennis Lange.
Den konkrete udførelse af klima-nummerpladerne og implementeringen af forslaget er øverst på dagsordenen på dagens EU-møde. FDM forventer, at både det kreative og det bureaukratiske arbejde vil gå hurtigt, så man er klar til den skarpe deadline, der lyder 1. april 2023.
(OBS - hvis du er nået hertil, så tjek lige datoen for denne artikel).
Er din nummerplade forsikret?
Med FDM Nummerpladeforsikring slipper du for at betale, hvis nogen stjæler dine nummerplader. Forsikringen koster ikke noget, hvis du er FDM-medlem.