Rødt kort til de ældste dieselbiler

København har som den første kommune vedtaget, at byens miljøzone også skal gælde de ældste dieselpersonbiler. Forbuddet ventes dog tidligst at træde i kraft i efteråret 2023. De øvrige miljøzone-kommuner ventes at følge efter.

Miljøzoneskilt
Bilist

Hovedstaden bliver snart lukket land for ejere af de ældste dieselpersonbiler.

Et bredt flertal i Københavns Kommune har nemlig vedtaget, at den nuværende miljøzone fremover også skal omfatte dieselpersonbiler uden partikelfilter.

Konkret vil det sige såkaldte Euronorm 4-biler (eller lavere), der typisk er fra 2009 eller ældre, og som ikke har fået eftermonteret et partikelfilter. Ifølge Bilstatistik er der 77.600 af dem på landsplan. Af dem er de knap 4.300 indregistreret i København og på Frederiksberg.

Hidtil har miljøzonerne kun omfattet de ældste lastbiler og fra 2020 varebiler og biler med såkaldte papegøjeplader. Som FDM tidligere har beskrevet, har en lovændring fra april i år imidlertid gjort det muligt også at lade zonerne omfatte dieselpersonbiler uden partikelfilter. 

Forbuddet i hovedstaden ventes at træde i kraft i løbet af efteråret 2023.

Miljøzone om København
Københavns Kommune har som den første vedtaget, at byens miljøzone også skal omfatte de ældste dieselpersonbiler. Forbuddet ventes at gælde fra efteråret 2023. Også landets øvrige miljøzone-kommuner ventes at følge efter. Frederiksberg Kommunes ventes at vedtage samme stramning senere i juni. (Kort: Miljøzoner.dk)

FDM: Hjælp til ramte bilejere

Selvom miljøgrebet altså nu strammes om nogle personbiler, mener FDM, at stramningen kan give god mening.

”FDM bakker grundlæggende op om, at de ældre persondieselbiler nu inddrages i miljøzonerne. Det giver god mening ud fra et miljømæssigt perspektiv. Vi havde dog gerne set, at man havde holdt hånden under de bilejere, der bliver økonomisk ramt af dette og ikke nødvendigvis har råd til at eftermontere et partikelfilter eller skifte bilen til en nyere. Nogle vil opleve, at der kan eftermonteres et partikelfilter til nogle tusinde kroner, men i mange tilfælde vil det være uforholdsmæssigt dyrt eller umuligt, da der ikke findes filtre på markedet til mange bilmodeller,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.

De seneste år har ejere af dieselbiler fra 2006 eller ældre ad flere omgange kunnet få en forhøjet skrotpræmie på 5.000 kr. mod normalt 2.200 kr.

FDM efterlyste allerede dengang, at puljerne med højere skrotpræmie også omfattede Euronorm 4-dieselbiler.

”Der har tidligere været rift om at få del i den højere skrotpræmie, som har været med til at få mange af de uønskede ældste dieselbiler af vejene. Nu strammer man grebet om Euronorm 4-bilerne, og så synes vi kun, det er rimeligt, hvis ejerne af dem også får mulighed for at få højere skrotpræmie eller en anden økonomisk kompensation,” siger Dennis Lange.

Ud over København har Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg miljøzoner. Foreløbig er det dog kun København, som har besluttet, at miljøzonerne også skal omfatte dieselpersonbiler. De fire øvrige kommuner ventes dog at vedtage samme krav, så det kan indføres samtidig med København.