Smuldrede tandremme giver dyre motorskader

Bilejere ender med kæmpe værkstedsregninger på grund af motorfejl i biler fra Citroën, Opel og Peugeot. FDM efterlyser at importøren støtter bilejerne økonomisk.

Illustration af tandrem og 'utilfreds' smiley
Bilist

Efter tre år og 65.000 km begyndte en gul olielampe at lyse i Thomas Vesths Peugeot 3008. Kort efter blev bilen serviceret, og det viste sig, at tandremmen var begyndt at svulme op og smuldre. Det er temmelig tidligt, når fabrikken angiver et udskiftningsinterval på seks år eller 100.000 km. Regningen for serviceeftersynet med udskiftning af tandrem og rens af motoren for gummirester fra tandremmen lød på 25.000 kr.

Bilen var over to år gammel, og dermed gjaldt købelovens reklamationsret og Peugeots fabriksgaranti ikke længere. Hvis Thomas skulle undgå at betale den store regning, var han afhængig af at få tilbudt kulance, som værksted eller importør kan vælge at give til trofaste kunder. Men selvom han i 2019 havde købt sin Peugeot 3008 PureTech 130 aut. fra ny hos en Peugeot-forhandler, og han de følgende tre år fik serviceret bilen hos Peugeot, ville importøren ikke dække bare en del af omkostningerne ved reparationen.

Afslaget fra importøren skyldtes, at bilen ikke var serviceret efter forskrifterne. Helt konkret skulle pollenfilter, og tændrør skiftes inden 50.000 km. Det var ikke skiftet efter to år, hvor bilen havde kørt 42.000 km, selvom den var på et Peugeot-værksted. Thomas havde der fået oplyst, at udskiftningen var en mulighed og ikke et krav for at kunne få kulancedækning. Derfor ville han lige vente.

Hårde krav til kulance

Og Thomas er ikke alene. FDM oplever, at Stellantis-importøren, der bl.a. står bag importen af Citroën, Opel og Peugeot, går i små sko, når de skal hjælpe deres kunder. Eksempelvis er det altafgørende, om bilerne er serviceret rettidigt. Med "rettidigt" mener importøren, at bilen skal serviceres inden tid- eller km-intervallet nås. Hverken en dag eller en kilometer mere. FDM har set eksempler på, at importøren afviser at tilbyde kulance på det grundlag.

– Generelt er det ikke et problem, at mærker yder særlige kulancer for deres trofaste kunder. Det ligger i begrebet. Men i dette tilfælde er konsekvenserne af de fejl, vi ser på motorerne, så dyre, at man som bilejer må forvente, at bilimportøren og fabrikken står bag deres produkt og afhjælper med en kulance, siger Lone Otto, der er områdechef i FDMs tekniske rådgivning.

– Det er ualmindeligt, at vi ser så alvorlige problemer på så nye biler. Det er sjældent, at vi ser problemer med tandremme så tidligt i ejerskabet. Der er jo ikke tale om 10 år gamle biler, der har kørt over 200.000 km, siger Lone Otto.

Kan ikke finde et mønster

I 2016 havde FDM samlet flere sager med højt olieforbrug på Citroëns, Opels og Peugeots 1.0- og 1.2-liters motorer. I den forbindelse trådte importøren med fabrikkens støtte ind og dækkede flere bilejeres skader. Men denne særlige kulance gælder ikke længere for biler, der er serviceret på frie værksteder. Det betyder, at man som bilejer i dag står markant ringere, hvis problemet opstår. Selvom fabrikken dengang ændrede motorerne, ser FDM stadig biler med højt olieforbrug.

– Det nye er, at bilejerne oplever smuldrede tandremme. Vi beskrev allerede problemet i Motor og på fdm.dk sidste år. Men der kommer stadig flere sager til, og det er især bekymrende, at bilerne er så nye. På nuværende tidspunkt oplever vi problemet på 1.2-liters turbomotorerne. Men vi frygter, at det samme kan ske på 1.2-motoren uden turbo og den mindre 1.0-litersmotor. De er nemlig opbygget på samme måde, siger Lone Otto.

Stellantis-importøren har fået forelagt kritikken, og de henviser til, at de p.t. dækker de sager med tandremme, som fabrikken yder kulance til i op til seks år eller 100.000 km, hvad end der kommer først. Og bilmærkerne kræver, at samtlige serviceeftersyn er foretaget rettidigt og 100 procent i henhold til fabrikkens serviceplan, for at der ydes kulance. Bilejeren skal henvende sig til et mærkeværksted, der foretager en konkret vurdering sammen med importøren.

Importøren kender godt til problemerne med smuldrede tandremme og har indført en kontrol af tandremmene ved service allerede efter et år for at finde et mønster i, hvorfor problemet opstår. Indtil videre er der ikke noget mønster i eksempelvis antal kørte kilometer eller alder, eller om bilisten primært kører korte eller lange ture. Det giver en utryghed for bilejere og bilkøbere, for det er svært at gardere sig mod den dyre fejl.

FDM: Undgå at købe bilerne

Overvejer du at købe en brugt bil med den udsatte motor, anbefaler FDMs tekniske rådgivning, at du går efter biler, hvor servicehistorikken er foretaget efter fabrikkens forskrifter. et mærkeværksted til at bekræfte, at du vil kunne få garantidækning eller kulance og få foretaget en måling af tandremmen, før du overtager bilen.

– Der er så meget usikkerhed om tandremsproblematikken, at vi med importørens nuværende kulancepolitik generelt ikke kan anbefale køb af brugte biler fra Citroën, Opel og Peugeot med 1.2-liters turbomotor, hvis bilen ikke længere har en gældende fabriksgaranti, siger Lone Otto.

Det er FDMs holdning, at sager som disse skulle løses inden for bilens reklamationsfrist eller garanti. Men det er et problem, fordi Citroën, Opel og Peugeot blot har to års fabriksgaranti.

– Det er et udtryk for, at der er alt for korte reklamationsfrister i den danske købelov. Når der er tale om deciderede produktfejl, skulle det dækkes af en reklamationsret eller decideret garanti i forbindelse med købet, som giver kunden et krav, og ikke efterfølgende via kulance, som kun giver håb, siger Lennart Fogh, der er områdechef i FDMs juridiske rådgivning.

– Sidste år kæmpede FDM sammen med Forbrugerrådet Tænk om at få forlænget købelovens reklamationsfrist for biler til fem-seks år i stedet for de to år, som et politisk flertal endte på, siger han og anbefaler, at man vælger en bil med en længere garanti.

Tilbage står Thomas Vesth med en tre år gammel Peugeot med ny tandrem og en dyr værkstedsregning, som han selv måtte betale. Han er rystet over den manglende opbakning, han har fået fra forhandleren og importøren.

– Jeg føler mig magtesløs, og at jeg er blevet arrogant behandlet. Selvom forhandleren har indikeret, at der er tale om et velkendt problem, har jeg selv måttet betale hele regningen. Generelt bryder jeg mig ikke om at købe tillægsforsikringer, men jeg overvejer, om min næste bil skal have en service- og reparationsaftale for at være bedre dækket, siger Thomas Vesth. Og selvom han har været glad for at køre i bilen, køber han ikke en Peugeot igen, og når vennerne spørger, giver han dem samme råd. 

Opdateret 23. juni - K.W. Bruun ændrer kulance

K.W. Bruun, der står bag importen af bl.a. Citroën, Opel og Peugeot, har som følge af kritik fra FDM ændret deres kulanceforhold den 22. juni 2022. Konkret har de ændret kulance for bilmodeller med deres 1.2-liters turbo benzinmotor. Den ændrede kulance gælder for motorer med højt olieforbrug. Det nye er, at de nu også dækker biler, der er serviceret på frie værksteder. Kulancen, som dækker samtlige omkostninger, gælder biler op til 5 år/100.000 km. Yderligere dækker kulancen nu også reservedele for biler op til 8 år/150.000 km.

Dog er de meget populære 1.0- og 1.2-liters benzinmotorer uden turbo ikke omfattet af denne nye kulance. Kulancen for motorer med smuldrede tandremme er heller ikke ændret.

Der er ikke ændret i måden, K.W. Bruun anser biler for serviceret korrekt på, det er en afgørende del af FDMs kritik, hvorfor FDM fortsat ikke kan anbefale køb af brugte bilmodeller med disse tre motortyper. FDM hilser den nye kulance velkommen, og vil forsætte med at opretholde den gode konstruktive dialog med K.W. Bruun, for fortsat at sikre de danske bilejere en fair behandling.

I tvivl om dine rettigheder?

Som medlem af FDM kan du få hjælp af vores juridiske eksperter, også i sager vedrørende reklamationsret, kulance og dine rettigheder som forbruger. 

Kontakt FDM