Testens biler:
- Alfa Romeo Tonale: *****
- BMW i4: ****
- Cupra Born: *****
- Kia Sportage: *****
- Mercedes Benz Citan Tourer: *****
- Mercedes-Benz T-klasse: *****
- Toyota Aygo X: ****
Generel god sikkerhed og masser af stjerner. Det er en test i den abosult pæne ende og uden den store dramatik, som Euro NCAP går på sommerferie med.
I alt syv biler er denne gang med i puljen, hvor de fem får de maksimale fem stjerner – Alfa Romeo Tonale, Cupra Born, Kia Sportage og de identiske Mercedes-Benz T-klasse og Citan Tourer.
Eneste mislyde kommer fra de to test af Toyota Aygo X og BMW i4, hvor sidstnævnte er testet i elbil-udgaven. Begge biler klarer sig egentlig godt, men snubler alligevel og må derfor ’nøjes’ med fire stjerner.
”Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat efter Euro NCAP’s gældende test. Alligevel er der grund til at give BMW en begmand. For mens sikkerheden er god på stort set alle områder, snubler den i den vigtige nødbremse, der ikke er så god, som den kunne have været. Det er ærgerligt, især fordi BMW tidligere har vist, at de godt kan levere varen. Det burde de naturligvis også have gjort med deres nye BMW i4. En anden mangel ved bilen er, at BMW har sparet en airbag mellem forsæderne væk. At de denne gang har prioriteret, som de har, er ikke godt nok og under det niveau, BMW ellers har,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Mikro-SUV tæt på fuldt hus
Den lille Toyota Aygo X, der er en fornyet SUV-udgave af den før så populære mikrobil, klarer sig også ’kun’ til fire stjerner. Her er det dog kollisionssikkerheden for både voksne og børn, der er årsagen til resultatet. Som med BMW i4 har Aygo X heller ikke en airbag mellem forsæderne.
”Toyota Aygo X har så at sige sin størrelse imod sig, når det alene handler om kollisionssikkerhed. Her slår mikrobilerne sig mere end større biler, og Aygo X er ingen undtagelse. Kollisionssikkerheden er dog ikke dårligere, end at resultatet var ret tæt på at udløse de maksimale fem stjerner. Toyota får ros for de omfattende sikkerhedssystemer som bl.a. den automatiske nødbremse, der ikke bare er standard i alle udgaver, men som også fungerer rigtig godt,” siger Søren W. Rasmussen.
Bedst af testens biler klarer de identiske Mercedes-modeller T-klasse og Citan Tourer sig. Bilerne er i den såkaldte MPV-klasse og scorer både i kategorierne voksensikkerhed, barnesikkerhed og sikkerhedssystemer noget af det til dato bedste i en Euro NCAP-test.
Hvilket sikkerhedsudstyr skal din bil have?
Du må aldrig gå på kompromis med sikkerheden. Heller ikke i din bil. Som medlem af FDM kan du altid få råd og vejledning af vores eksperter, når det gælder sikkerhedsudstyr til din bil.