Sådan snyder du de rekordhøje strømpriser

Med rekordhøje strømpriser er det også blevet dyrt at køre i elbil. FDMs råd lyder: Se på strømprisen, og planlæg din opladning for at spare på energiudgifterne.

Ladestik sættes ind i elbil.
Bilist

I Danmark er vi vant til at høre, at en af herlighederne ved at eje en elbil er, hvor billig den er at ”tanke” i forhold til en benzinbil. Spørgsmålet er, om det stadig holder? Det er nemlig ikke længere kun benzin- og dieselbilejerne, der skæver nervøst til prisen på brændstof. Også for landets mange elbilejere er det blevet markant dyrere at sætte ladestikket i bilen. Årsagen er en rekordhøj elpris.

Den 24. august kostede en kilowatt-time således rekordhøje 9,37 kr. inklusive moms og afgifter. Det svarer omregnet til en benzinpris på over 28 kr. pr. liter!

Den høje pris skyldes mange uheldige faktorer. Den aktuelle gaskonflikt med Rusland som følge af krigen i Ukraine har betydning for gasprisen, som er skudt i vejret. Det rammer mange kraftværker, der bruger naturgas til at producere el.

Dernæst har vi haft lange perioder uden vind. Og når vindmøllerne står stille, går elprisen op. Det er heller ikke muligt at hente billig strøm fra norske kraftværker, der selv mangler vand til at lave el, så også her er prisen steget voldsomt.

Læg dertil tørke i Sydeuropa, som betyder, at der bliver produceret væsentligt mindre vandkraft. Det presser elpriserne op især her i august måned. Med andre ord er det er altså den perfekte storm, og elprisen forventes at være høj frem mod foråret 2023.

Vilde udsving i strømprisen

Mens strømrekorden blev slået i denne uge, var det faktisk relativt billigt at lade elbilen i søndags. Her var prisen nede på 2,19 kr. pr. kWh, da den var billigst. Havde man ladet en elbil med 50 kWh (svarende til ca. 250 km kørsel) i søndags, er det over tre gange billigere, end hvis man sætter elbilen til opladning i eftermiddag.

I det seneste år har strømprisen haft vilde udsving, hvor den tidligere lå mellem to og tre kroner, så har vi inden for en måned set prisudsving fra 1,19 og op til rekordhøje 9,37 kr. pr. kWh. Det svarer til, at benzinprisen har kostet mellem godt tre kroner og til over 28 kr. pr. liter.

"Det understreger, at netop opladningstidspunktet er meget vigtigt, for at elbilen skal være billig at køre i til hverdag. Selv med høje priser er en variabel elaftale fordelagtig, hvis man ønsker at lade billigst muligt som elbilist. Og har man en aftale om refusion af elafgiften på sin ladeboks, så har vi set priser ned til 1 øre pr. kWh. Det svarer til 3 øre for en liter benzin," siger Ilyas Dogru, der er chefkonsulent i FDMs Økonomiske Politiske Sekretariat.

Sådan lader du billigst

De høje elpriser rammer elbilejere, uanset om de har et såkaldt flatrate-abonnement eller ej. Det er eksempelvis kunder hos Clever og E.ON. Strømprisen er i flere perioder stukket af fra det beløb, som ladeoperatørerne refunderer som del af abonnementet, og som tidligere betød, at ladeabonnementet gik i nul.

Hvis man absolut har brug for at lade sin bil, kan man med fordel derfor bruge offentlige ladestandere i stedet for at lade hjemme. De offentlige ladestandere har nemlig faste priser, som i disse dage ligger under de højeste priser. Det kan altså bedre betale sig at lade ude i byen end hjemme i indkørslen. Endelig kan man nøjes med at sjatlade på de billigste tidspunkter.

Lader du hjemme, er FDMs bedste råd, at ligesom man tjekker vejrudsigten om morgenen, bør man også tjekke udsigten for dagens elpris. Det gøres nemt på flere apps. Når man kender den, kan man planlægge sin opladning.

Er elbiler stadig billigere end benzinbiler?

De galoperende elpriser til trods står elbilen økonomisk set stadig stærkt over for benzinbilen, hvis blot man er opmærksom på, hvornår man sætter ladestikket i. Generelt er elbilen billigere, fordi den har lavere værditab og lavere udgifter til service og reparation. Desuden kan man typisk parkere gratis i større byer, bankerne giver mere fordelagtige lån, og så er ejerafgiften også lavere end for benzin- og dieselbilerne.

Der hvor man p.t. som elbilist skal være særlig opmærksom, er på selve opladningen. Her er FDMs tommelfingerregel, at hvis strømmen koster under 5 kr. pr. kWh, er elbilen stadigvæk billigere end benzinbilen med benzinpriser omkring 15 kr./literen.

Mangler du en ladeløsning til elbilen?

Vi har gjort det nemt for dig at oplade din elbil eller plugin-hybrid derhjemme.

Med FDM Ladeløsning får du en designvindende ladeboks inkl. installation og serviceaftale - og du vælger selv, om du vil have en elaftale med grøn strøm oveni.

Læs mere