Dacias elbil giver baghjul til Tesla Model 3

Dacia Spring har det laveste klimaaftryk af alle de biler, Green NCAP har testet i 2022. Et flot resultat, men stadig ikke nok til, at FDM vil anbefale den. Køreegenskaber, rækkevidde og sikkerhed er stadig for ringe.

Green NCAP-test af Dacia Spring
Bilist

Det er ikke nogen nem start på tilværelsen, Dacia Spring har fået.

En elendig sikkerhed betød, at den lille elbil i december 2021 blev testet til bare én Euro NCAP-stjerne. Meget bedre klarede den sig ikke i Motor biltest, hvor det også kun blev til én ud af seks stjerner.

Men nu er der endelig en smule hæder på vej til Dacia Spring.  

Efter et travlt år har Green NCAP, der tester bilers miljø- og klimaegenskaber, nemlig gjort regnskabet for 2022 op, og det viser, at Dacia Spring er den grønneste af alle årets testede biler.

Se alle Green NCAP's testresultater her

Giver Tesla baghjul

Green NCAP, som FDM er en del af, og som er støttet af EU, tester bilerne på flere parametre som udledning af CO2 og andre drivhusgasser, skadelige stoffer, og hvor energieffektive de er.

Som andre elbiler scorer Dacia Spring de maksimale 10 point i testens ’Clean Air Index’, men også i kategorien ’Greenhouse Gas Index’ scorer den flotte 10 ud af 10 mulige. Mest imponerende er Springs høje energieffektivitet, der rækker til 9,8 (på en 10-skala) i kategorien ’Energy Efficiency Index’. Årets bedste resultat.

Samlet betyder det, at Dacia Spring giver baghjul til biler som Tesla Model 3, der kommer lige bagefter, og Renault Megan E-Tech, når det gælder, hvor grønne bilerne er.

Dacia Spring
Bortset fra prisen, er der ikke meget godt at sige om Danmarks Billigste elbil, Dacia Spring. Det skulle da lige være, at den var den bil, der havde det laveste klimaaftryk blandt alle de 30 biler, Green NCAP testede i 2022. Det er dog stadig ikke nok til, at FDM vil anbefale den. (Foto: Green NCAP)

Vil stadig ikke anbefale Dacia Spring

”Der er grund til at rose Dacia Spring for det flotte testresultat. Det er ikke overraskende, at elbiler scorer maksimum i testens ren luft-index, da de ikke har nogen lokal udledning. Det er dog især bilens høje energieffektivitet, der betyder, at Dacia Spring er den bil, der har det laveste klimaaftryk af alle de 30 biler, Green NCAP testede i 2022. Når Dacia Spring klarer sig så godt, skyldes det, at den er en meget lille bil med en lille motor, og at den vejer bare 970 kg. Til sammenligning vejer en Tesla Model 3 1.760 kg,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen. Han uddyber:

”Det flotte Green NCAP-resultat til trods er der ikke meget godt at sige om Dacia Spring. Selvom der er tale om en helt ny elbil, faldt den igennem i vores biltest med dårlige køreegenskaber, langsom ladehastighed og en kort rækkevidde. Samtidig viste Euro NCAP-testen, at sikkerhed stadig ikke er noget, Dacia prioriterer. Spring er milevidt fra andre bilmodeller, når det kommer til sikkerhed. Selv med fem grønne stjerner er det ikke en bil, FDM vil anbefale.”

Siden de første test i 2019 har Green NCAP for alvor fået skruet op for sine testaktiviteter, hvor 30 biler var til eksamen sidste år.

Ud over Dacia Spring var der de maksimale fem grønne stjerner til seks andre elbiler. Dårligst klarede Genesis GV70 (2.5 TDGI petrol AWD Automatic) sig med bare én stjerne.

Green NCAP-test af Tesla Model 3
Næstefter Dacia Spring var Tesla Model 3 del bil, der var grønnest blandt de biler, Green NCAP havde til eksamen i 2022. (Foto: Green NCAP)

 

Overvejer du en elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen