Drop den tumpede tomgang

Det skader bilens motor og belaster miljøet, og så risikerer du en bøde, når du forvarmer bilen ved at lade den holde i tomgang.

Tumpet tomgang
Bilist

Det er måske ikke så udbredt som tidligere, men på villaveje og ved etageejendomme ser man stadig bilejere starte motoren, lang tid før de skal køre. Bilen holder i tomgang, så den kan blive varmet op inden køreturen, og måske bliver noget af tiden brugt på at fjerne is fra ruderne.

Men det er faktisk ikke lovligt, og i mange kommuner må man kun holde i tomgang i ét minut.

Grænsen er sat for at belaste miljøet så lidt som muligt. Overtrædes reglen, risikerer man en bøde på 1.000 kr. Derudover er det slet ikke godt for en kold motor at holde i tomgang.

"I nyere benzin- og dieselmotorer, der skal opfylde de strenge miljøkrav, er der risiko for, at der sker en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret. Det betyder også, at motorerne ikke bliver så varme, som vi tidligere har været vant til, når de har stået i tomgang. Brændstoffet udnyttes ikke optimalt, og da katalysatoren og partikelfilteret er afhængige af, at motoren er driftsvarm, forurener udstødningen fra en kold motor uforholdsmæssigt meget. Så vi kan kun anbefale, at man begrænser tiden i tomgang", siger Lone Otto, områdechef i teknisk rådgivning i FDM.

Sådan får du varmen

Vil man have varme i bilen inden afgang, er den bedste måde at benytte en motor- og kabinevarmer. Den sættes i en stikkontakt, og en timer sørger for, at bilen er varm, når den skal bruges. Eller man kan få eftermonteret et oliefyr/en tilskudsvarmer, hvilket er en dyrere, men mere effektiv løsning.

Er motoren nogenlunde varm, når du starter, mindskes både slitage og emissioner, og det forlænger levetiden generelt på motoren.

"Vælger man alligevel at starte motoren, inden man kører, så brug maksimalt et minut, hvor du sætter fuldt blæs på ruderne og skraber vinduerne, og kør så afsted, så motoren kan blive varm ved kørsel", siger Lone Otto.

Man skal desuden være opmærksom på, at det er ulovligt at efterlade en bil i tomgang uden opsyn, og at forsikringen ikke dækker, hvis man skulle være så uheldig at få stjålet sin bil med nøglerne i tændingen.

Reglerne for begrænsningerne for tomgang gælder ikke, når man holder i kø.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve